מפתח לתורת כ"ק אד"ש

 ערי מקלט ברוחניות הוא תורה, וכמו שבכל פרשת דרכים היה צריך להיות כתוב "מקלט מקלט", כך צריך האדם להיות שלט חי.  
פתגם אדמו"ר הזקן אודות "מלמד" לבנו, וביאור צורת אות א'.
עבר הירדן - חו"ל לגבי א"י.
"קול גדול" של מתן תורה חדר בכל הבריאה באופן טבעי, כי במתן תורה היה הגילוי דלעתיד שאז "וראו כל בשר יחדיו", ולכן על פי טבע לא היה לו בת קול.
ההפרש בין "אין עוד" ל"אין עוד מלבדו".
לבן חמש למקרא קשה מדוע אין אביו מקיים את המצוה ד"ושננתם לבניך". ועל זה מפרש רש"י ש"מצינו בכל מקום שהתלמידים קרויים בנים". אך עדיין קשה לו דבשלמא אב צריך לטרוח עבור בנו אך מהכי תיתי שעל המלמד לטרוח בטירחא זו? ועל זה ממשיך רש"י "כך הרב קרוי אב". 
בפרשת בא נאמר "והיה גו'" לשון יחיד, דקאי על יציאת מצרים. ולכן מפרש רש"י על שם הבתים, מפני שרק בב' פרשיות נזכר יציאת מצרים. ובפרשתנו נאמר "והיו הדברים האלה", לשון רבים, שקאי על ד' פרשיות שנאמר בהם מצות תפילין, ולכן מפרש רש"י "על שם מנין פרשיותיהם".
"נחמו נחמו עמי" כנגד ב' בתי המקדש. משכן ענינו גילוי מלמעלה (תורה), בית ראשון - זיכוך המטה שבא ע"י ההשפעה מלמעלה (מצות), ובית שני - זיכוך המטה שמצד האלוקות שבתחתון גופא (עבודת התשובה). פרשת ואתחנן חיבור ב' המעלות - תוכחה (תשובה), וי' הדיברות (צדיקים).
הקשר דתחילת הש"ס "מאימתי קורין את שמע כו'" עם סיומו - "כלי מחזיק ברכה - שלום" / עניית אמן על ברכות קטנים דרך לימודם; ביטוי האזכרות בעת לימוד ברכות; החזקת ס"ת ע"י קטן אחר הגבהה / שיטת האבני נזר בענין שאלת תפילין מחבירו / התחלת הנחת תפילין בגיל י"ב / הנחת תפילין בגיל י"ב / הנחת תפילין ע"י אחר מפני החולשה / תפילין דשמו"ר וראב"ד / שלילת שינוי קשר חב"ד לפולין / תיקון על ביטול מצות תפילין / תיקון על ביטול הנחת תפילין דר"ת / כתיבת אות ה' של השם לשיטת אדמו"ר הזקן / קביעת מזוזה בתר היכר הציר / הוראה בעבודת האדם מענין השמירה דמזוזה / סגולת מזוזה.
"מודדין" הוא חידוש גדול יותר מ"קושרין", כי אף ש"מודדין" הוא רק משום זלזול שבת ולא כעין מלאכה, אך מכל מקום המעשה עצמו אסור משום זלזול שבת. משא"כ ב"קושרין" אין המעשה עצמו אסור, כי ללא הכוונה שיהי' קשר של קיימא אינו נחשב בכלל כחיבור ואיחוד.
מצות קריאת שמע הוא בבוקר ובערב, דענינה של קריאת שמע הוא לפעול אחדותו של הקב"ה בעולם, וזה מודגש בקריאת שמע בבוקר ובערב, שמחברים את כל החילוקים שישנם בעולם, ערב ובוקר, עם אחדותו יתברך. משא"כ תורה היא למעלה מהעולם ולכן אינה מוגדרת בגדרי יום ולילה.
שיחת י"א מנ"א תשל"ח - לילדי מחנות קייץ
תיקון סיבת התענית דת"ב במיוחד ע"י ילדי ישראל; ע"י תורה וצדקה. (ס"ב) ההוראה מפ' השבוע, סיפור דמ"ת. (ס"ו) ענין ט"ו באב, שלימות הלבנה. (ס"ז) שיעור החומש דט"ו באב - "ושננתם לבניך". (ס"ח) "נחית כצאן עמך ביד "משה ואהרן". (ס"י) ניגוני שמחה. (סי"א)
שיחת ז"ך מנ"א תשל"ח - לתלמידות "אמונה"
ביאור תוכן שם "אמונה" והשייכות לקטנים ובמיוחד לילדות שמשחקות בבובות כו'. (ס"ב) מבצע "נרות שבת קודש". (ס"ז)
מכתבים
הכרח הזהירות בבריאות הגוף / ישוב מנהג עיה"ק שלא להזהר במים שלנו בכלי מתכת וביאור בשו"ע אדה"ז הל' שמירת גו"נ סוס"ז / מקום קביעת המזוזה בגזוזטרא / ע"ד המאורעות באוגנדה בקייץ תשל"ו - שמירת הבית ע"י מזוזה והשייכות לנשים / ביאור בהא דהולד מתייחס אחר האם.
המקור להמצוה היא הפסוק "ושננתם לבניך", שגם כשגדול לומד תורה בהבנה והשגה, צריך לידע שהוא קטן לגבי חכמתו יתברך, ועליו להיות בביטול. וזהו הביאור ב"הלומד תורה ילד כו'".
ג' אופנים בביאור דין הקדמת תפילין של יד: (א) זהו דין בתפילין של ראש, "כל זמן שבין עיניך יהיו שתים". (ב) זהו דין בגברא, שעליו לשים של יד לפני של ראש. (ג) זהו דין במצוות תפילין.
בגדר של בר מצרא אפשר לומר ב' אופנים: (א) שהקנין של הלוקח הוא קנין בשלימות, ורק שעל הלוקח מוטל חיוב למכור את השדה לבר מצרא. (ב) הקנין אינו בשלימות כי לבר מצרא ישנו חלק בשדה שכנו. ענין השכינות בעולם שנה נפש: דין בר מצרא,  תוספת שבת, טוב לצדיק טוב לשכינו.
הערות בשער היחוד והאמונה; ידיעת השלילה / הקשר דסיום הש"ס (עין יעקב) והתחלתו - אחדות ושלום / מעלת הנחת תפילין / טעם מנהגנו שאין הקטן מברך כשמתחיל להניח תפילין / מעלת תפילין דר"ת / סגולות לרפואה - בדיקת תפילין וכו' / בדיקת מזוזות / מעלת מלאכת סופר סת"ם / מעלת נדבה שאיפשרה הדפסת ספר שיחות אדמו"ר מהוריי"צ.
להמדרש מתנם חינם מתאר רק את אופן הבקשה, אך בעצם מגיע לו. ולהספרי מתנם חינם הוא לא רק אופן הבקשה אלא גם בהרגשתו, שזהו הטעם שה' ימלא את תפילתו.
רש"י שולל את הפירוש ש"הראת" קאי על הניסים במצרים, דמהלשון "הראת" - שההדגשה היא על האדם הרואה, משמע שהמדובר בפעולה שעיקרה הסרת המניעה מצד הרואה, ולכן מפרש "כשנתן הקב"ה את התורה פתח כו' וכשם שקרע כו'".
שבת:
מצות ידיעת אלקות;
אהבת ה';
ושננתם לבניך;
תפילין;
מזוזה;
האסון שבנישואי תערובת;
ראה קיצור...
"לעולם הוי' דברך ניצב בשמים" הוא לא רק שדבר ה' מחיה ומהוה את הנבראים, אלא שמתלבש בנבראים ולכן אין הנברא נפרד מה'. והנה קס"ד שזהו דוקא "בשמים ממעל", בצבא השמים שהם כלים לדבר הוי', אך "בארץ מתחת" קס"ד שדבר ה' המלובש בנבראים הוא רק על דרך אור השמש הבא מהשמש (שהאור הוא מציאות בפ"ע), וזהו החידוש שגם "בארץ מתחת" ואפילו "בחללו של עולם" "אין עוד".
"תלמיד שגלה מגלין רבו עימו כו' דחיי בעלי חכמה ומבקשיה כו'", דין זה שייך לכל תלמיד, דאף שישנם תלמידים שאף שלעת עתה אינם "בעלי חכמה", מכל מקום הם "מבקשיה", וא"כ סו"ס יבואו לבחינת "בעלי חכמה". 
בפרשתנו מדובר בשכר מיוחד שהאדם יכול ליטול מעצמו ואינו צריך "לקבל" את השכר מהקב"ה, ובנוגע לשכר מיוחד זה אומר רש"י ש"למחר ליטול שכרם", אך כמובן שישנו שכר רגיל דמצות בעולם הזה. 
לפי אדמו"ר הזקן האיסור לשכוח דברי תורה הוא משום שע"י השכחה הרי הוא "כפורש מן התורה". ועפ"ז מובן שהנהגת ר' זירא - שהתענה כדי לשכוח תלמוד בבלי - אינה פרישה מן התורה ואדרבא. ובפרט שע"י שיוכל ללמוד תלמוד ירושלמי יזכור את דברי התורה ביתר שאת.
בספר היד מדבר הרמב"ם על אהבה שאינה הרגש של דביקות אלא הרגש של צימאון מהריחוק. ולכן אין זה בסתירה ליראה ואדרבא הביטול דיראה בא בהמשך לתנועת הריחוק שבצימאון האהבה.
עצה לשכחה - לימוד בפה ועם חברותא, לימוד ד"ה והדרת שבלקו"ת, בדיקת התפילין וצדקה / "תוקפא דגופא חולשא דנשמתא או דנפשא / ביאר בסיום אגה"ק ד"ה הוכח תוכיח - אודות חיצונית ופנימיות השבת / סדר בלימודים בנגלה ובחסידות / לימוד "חק לישראל" / אופן לימוד קונטרסי "ליקוטי שיחות" (תוכן ענינים) / ספרי הר"ר מרגליות: הטעם שנק' התנאים "פרושים"; הערות בנוסח הקדיש שאומרים בסיום מס' / הדרך להגיע לרגש ביוקר התורה / הכרח ריבוי תלמידים בישיבה / קירוב חתנו לחסידות / לימוד בישיבה / מעלת לימוד בישיבה ושלילת לימוד אומנות / שלילת שיעור בעברית בבית ספר / לימוד מקצוע בבי"ס למלאכה חרדי / שלילת לימודי חול ולימוד באוניברסיטה לבנות; במקום זה צ"ל שיפור הלימוד בסמינר / לימוד הבן במקום שליבו חפץ גם בניגוד לרצון ההורים / אותיות סת"ם לשיטת אדמו"ר הזקן / הפסק בין תש"י ותש"ר לשיטת אדמו"ר הזקן / תפילין בבתים ריקים בחול המועד / תיקון למי שנכשל ולא הניח תפילין / תפילין דרבינו תם / המעלה המיוחדת שבמצות תפילין, וקיומה צ"ל בשמחה / נער שאמו אינה יהודי' / דברי הסבר להשפיע על אחת שרוצה להנשא לגוי רח"ל / גודל ההשתדלות שצ"ל למנוע יהודי מלהנשא לגוי' רח"ל.
כשנאמר למשה "אל תוסף דבר אלי עוד בדבר הזה גו' לא תעבור את הירדן הזה" אז דוקא "נתן לב להיות חרד" להבדיל את הערים. והחרדה הוא משום שפחד שמא רצון ה' הוא שלא יקיים מצוה זו כי היא על דרך המצות התלויות בארץ.
בתפילין של יד המצוה היא הקשירה, ואם כן המצוה היא רק ברגע הקשירה. ובתפילין של ראש המצוה היא שיהיה מונח, ואם כן המצוה הוא בכל רגע שמונחים. ולכן בספר אהבה – שענינה "המצות שהן תדירות כו'" – העיקר הוא תפילין של ראש, שבה המצוה הוא בתמידות.
ואתחנן
הא דהשמיט הרמב"ם ענין קיום המצוות בנוגע לימות המשיח; פירוש לשון הרמב"ם בסוף הלכות מלכים "בתורה וחכמתה" / הנהגות בעניני אכילה ושתי' שלא כדבעי גורמות חלישות הגוף ובלימוד התורה ובקיום המצוות / שמירת הבריאות (ושלילת נפילת רוח) מדרכי ה' / על האדם לשאול בענינים שאינם מובנים (כתורת חב"ד דע כו') אבל אין צ"ל בדרך של קושיא / ביאור במכתב אדמו"ר הריי"צ בענין "מדע יודע ידוע"; הערה בתניא רפ"ה "השכל תופס כו' המושכל נתפס כו'" / המאמין שישנו משהו למעלה המכוון את נפלאות הטבע וחיי האדם, הוא דתי, כי מוכרח שהמכוון את האדם מעונין כיצד מתנהג והורה לאדם - ובפומבי - מטרת עיקר חייו / הצלחה בשליחות באוסטרליא / כתיבת הפסוק "כבד את אביך" על נייר ונשיאתו תמיד.
תלמוד תורה
עניני תפילין
מיהו יהודי
קטעים משיחת ל"ג בעומר תש"ל בענין מיהו יהודי
ראה קיצור...

Heading