מפתח לתורת כ"ק אד"ש

לקוטי שיחות חל"א ע' 41 (וארא ד)

קיצור

ברש"י (ט, יח): "כעת מחר: כעת הזאת למחר, שרט לו שריטה בכותל למחר כשתגיע חמה לכאן ירד המטר". וצריך להבין מנה ליה לרש"י ש"שרט לו שריטה בכותל" (ואם בשביל לכוון את השעה בדיוק היו יכולים לעשות זאת ע"י שעון מים וכיוצ"ב)?

והביאור: במכת ברד אמר משה את הזמן המדויק של התחלת המכה, כדי שפרעה ידע ברור שהמכה באה מהקב"ה. ועפ"ז מוכרח לומר שמשה שרט שריטה בכותל, דאם הי' מראה על שעון מים וכיוצ"ב היו יכולים חרטומי מצרים לשנות את הזמן וכיוצ"ב.

מיינה של תורה: המשכיל לדוד מבאר ענין זה ע"ד הסוד, ומבאר שבמכת ברד הי' חיבור של אש ומים, שהו"ע חיבור של חסד וגבורה, שלכן "שרט לו שריטה בכותל" כי שריטה בכותל והגעת השמש בכותל מורים על יחוד קוב"ה ושכינתיה.

ויש לומר שלכן במכה זו ישנה שני קצוות שמצד אחד התחיל תוקף המכות "בפעם הזאת אני שולח גו'", ולאידך דוקא במכה זו ניצלו "הירא את דבר ה'", שזהו חיבור חסד וגבורה. ועד"ז חיבור דאש ומים שבא משם הוי' שלמעלה מהזמן, וביחד עם זה הי' הגילוי בזמן מסוים דוקא - חיבור של למעלה מהזמן עם זמן.

Heading