מפתח לתורת כ"ק אד"ש

לקוטי שיחות חכ"ח ע' 210 (מטו"מ)

קיצור

צריך להבין מדוע נתן משה לחצי שבט המנשה נחלה בעבר הירדן הרי הם לא ביקשו זאת?

והביאור בזה: כל הענינים באים על ידי משה, ומפני שלעתיד לבוא יהיה "ירחיב ה' אלוקיך את גבולך", הנה הההתחלה היה על ידי שמשה נתן נחלה לחצי שבט המנשה בעבר הירדן, שזהו שבמדרש מבאר שהרמז בקרבנות של נשיא מנשה קשור עם זה שנטלו שני נחלות בשני צידי הירדן, שמזה משמע שזהו ענין למעליותא. שבבקשת בני גד ובני ראובן הי' גם ענין בלתי רצוי, שהרי ויתרו על חלקם בארץ ישראל, משא"כ בני מנשה שנחלתם בעבר הירדן קשור עם ירושת הארץ לעתיד לבוא, ולכן קיבלו חלקם "חציו בעבר הירדן וחציו בארץ כנען", להדגיש שלא הי' בזה ויתור על ארץ ישראל, שהרי קיבלו חלק גם בארץ ישראל. 

והסיבה שענין זה היה דוקא בשבט מנשה הוא מפני שענין מנשה הוא העבודה שבא על ידי הזכירה שנמצא במקום שרוצה להשכיחו מ"בית אבי", והעבודה הוא "נשני" - לקפוץ ולברוח מבחינת השכחה, ואם כן דוקא לשבט מנשה היו יכולים להיות בעבר הירדן באופן הרצוי. 

וזהו גם הביאור בזה שהיו ערי מקלט בעבר הירדן, דלכאורה מדוע ירצה בן לוי לגור בעבר הירדן, הרי בני לוי חיבבו את הארץ ולא נכשלו בחטא המרגלים? והביאור הוא (על פי הנ"ל) שבנחלה בעבר הירדן ישנו מעין הענין דלעתיד שאז ירשו בני ישראל גם את ארץ קני קניזי וקדמוני.

Heading