מפתח לתורת כ"ק אד"ש

לקוטי שיחות חכ"ח ע' 157 (בלק א)

קיצור

ברש"י (כב, כא): "ויחבוש את אתונו: מכאן שהשנאה מקלקלת את השורה שחבש הוא בעצמו, אמר הקב"ה רשע כבר קדמך אברהם אביהם שנאמר וישכם אברהם בבקר ויחבוש את חמורו".

וצריך להבין איך שייך לומר "קדמך אברהם" - הרי בלעם פעל מתוך שנאה ואילו אברהם פעל מתוך רצון לקיים ציווי ה'?

והביאור: בלעם הלך לבלק כי חשב שיוכל להזכיר את עונותיהם של ישראל, ואז יסכים ה' שיקלקלם. ולכן קלקל את השורה וחבש את אתונו בזריזות כדי להזכיר את קלקול השורה של בני ישראל בהיותם במדבר, ועל ידי זה רצה לגלות את היפך האהבה מהקב"ה לבני ישראל. ועל זה אמר הקב"ה "כבר קדמך אברהם אביהם", כי זכותו של אברהם - שאהבה מקלקלת השורה מגינה עליהם. וזהו גם הטעם שבהמשך הפרשה נזכרו זכויות האבות כמה פעמים.

מיינה של תורה: שורה הדין הוא הסדר דטעם ודעת על פי קדושה, וקלקול השורה הוא חטא שבא על ידי השנאה דלעומת זה לקדושה. אך על ידי הזריזות דאברהם - האהבה רבה שלמעלה מטעם ודעת - מהפכים את קלקול השורה לקדושה, כי על ידי תשובה מאהבה רבה מהפכים את הזדונות לזכיות.

Heading