מפתח לתורת כ"ק אד"ש

לקוטי שיחות חכ"ח ע' 138 (חוקת ב)

קיצור

ברש"י (כא, ז): "ויתפלל משה: מכאן למי שמבקשים ממנו מחילה שלא יהא אכזרי מלמחול". ויש גורסים "למחול".

וצריך להבין מדוע אומר רש"י שלימוד זה הוא דוקא "מכאן" ולא מאברהם, דאיתא במכילתא שעל דרך זה רואים באברהם שהתפלל על אבימלך?

ויובן בהקדים הביאור בלשון רש"י "אכזרי מלמחול". שבמחילה ישנם כמה אופנים: שהמחילה היא על החטא - שהחוטא לא יענש. ולמעלה מזה שהוא שהמחילה היא באופן שלא נשאר טינא בלבו. ולמעלה מזה הוא כשנתפייס לגמרי ועד שנעשה מרוצה וחביב לפניו כקודם החטא. 

והנה אברהם התפלל שאבימלך יתרפא ולא יענש, ולכן לומדים מאברהם שלא יהא אכזרי וימחול. אך "מכאן", ממשה, לומדים שלא יהא אכזרי מלמחול - שהמחילה גופא תהיה כדבעי, ושלא יהא אכזרי מלמחול שהמחילה לא תהיה באופן של אכזריות דהיינו שישאר בלבו קצת קפידא, אלא ימחול לו בלב שלם.  

Heading