מפתח לתורת כ"ק אד"ש

לקוטי שיחות חכ"ה ע' 99 (חיי שרה ב)

קיצור

אברהם אמר לאליעזר שה' "ישלח מלאכו לפניך", ואילו אליעזר שינה מלשון אברהם ואמר לבתואל שאברהם אמר לו "ישלח מלאכו איתך". 

והביאור בזה: פירוש "לפניך" הוא שהמלאך יפעל את הענין מבלי השתדלות בני אדם (על דרך פרש"י על "אשר התהלכתי לפניו" - ש"אינו צריך סעד לתמכו"), ואם כן מובן מדוע שינה אליעזר לבתואל, כי לא רצה שבתואל יאמר שאם המלאך עושה הכל אם כן מדוע צריך בכלל לדבר אם בתואל, ולכן שינה ל"איתך". 

אך מ"מ אליעזר רמז לבתואל שאינו זקוק להשתדלות בני אדם בזה שהוסיף על דברי אברהם ואמר "והצליח דרכך", דהצלחה אמיתית הוא כשאין צריך להשתדלות בני אדם.

והנה, אמרו חז"ל "יפה שיחתן של עבדי אבות מתורתן של בנים", דאילו בנוגע לתורתן של בנים נאמר "הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים", ובנוגע לעבדי אבות הנה הענין נפעל מעצמו ללא עבודת (ובחירת) בני אדם (דזהו שאמר אברהם "ולקחת אשה לבני יצחק", ולא תלה את הענין בבחירת האשה).

וההוראה מזה, בפרט לשלוחי נשיא דורנו, שאינו יכול לומר שפעל עד כמה שאפשר אך הפעולה תלוי' בזולת שיש לו בחירה חפשית. כי אם הוא "עבדי אבות" - שבטל לאבות, ומתפלל - "שיחתן" - שמרגיש שאין ההצלחה תלוי' בו, אזי יפעול באופן של הצלחה. 

Heading