מפתח לתורת כ"ק אד"ש

לקוטי שיחות חכ"ד ע' 216 (וילך ג)

קיצור

ברש"י (לא, כח) "הקהילו אלי: ולא תקעו אותו היום בחצוצרות להקהיל את הקהל, לפי שנאמר עשה לך, ולא השליט יהושע עליהם בחייו של משה. ואף בחייו נגנזו קודם יום מותו, לקיים מה שנאמר ואין שלטון ביום המות". 

והנה, בפשטות כוונת רש"י הוא לפרש מדוע לא הקהילו את העם ע"י החצוצרות (שהרי אמר "הקהילו" לבני לוי, ותקיעת החוצצרות הי' ע"י הכוהנים). וצריך להבין מה נוגע בפשוטו של מקרא שיהושע לא השתמש בחצוצרות? ומדוע מביא את תיבת "אלי" בד"ה?

והביאור בזה: כידוע אין דרכו של רש"י להביא את הקושיא בפירשו, וגם בנדו"ד רש"י אינו מביא את עיקר קושיתו, והוא מדוע אמר משה "הקהילו אלי" והרי כבר נאמר לפנ"ז "לא אוכל עוד לצאת ולבא" ופירש רש"י: "שניטלה ממני הרשות וניתנה ליהושע", ו"דבר אחד לדור ולא שני דברים" וא"כ מדוע הי' ההקהלה (ששייך לנשיא הדור) ע"י משה ולא ע"י יהושע?

ולתרץ זה מבאר רש"י מדוע לא הקהילו ע"י החוצצרות, והוא משום שהחצוצורות שייכים למשה ולא ליהושע - "ולא השליט את יהושע עליהם". ומזה רואים שיהושע לא קיבל את כל הענינים של משה, וא"כ בנוגע לענינים אלו הי' משה המנהיג היחידי ולכן ההקהלה הי' ע"י משה. 

ולאחרי שמבאר ש"לא השליט את יהושע עליהם", מבאר ש"אף בחייו נגנזו קודם מותו לקיים משה שנאמר ואין שלטון ביום המות". 

מיינה של תורה: לכאורה צריך להבין איך שייך שביום האחרון של משה בעלמא דין, שאז זכה לשער הנו"ן, יהי' ירידה במשה - "אין שלטון ביום המות"? והביאור: "אין שלטון" הוא מפני שבאותו יום הי' משה למעלה מענין השלטון מפני שהי' למעלה מכל שייכות לעם. אך קס"ד שכשמשה למעלה משלטון אזי אין לו שייכות לבנ"י, ולכן נאמר "הקהילו אלי" - שאז נתגלה שמשה ובנ"י הם עצם אחד, ולכן ההקהלה לא היה ע"י החצוצורות, שההקהלה בחצצורת מורה שההקהלה קשורה עם יגיעה וטירחא. ולכן לא הי' ההקהלה ע"י הכהנים - בחי' המשכה, אלא ע"י הלויים - בחי' העלאה, להעלות את בנ"י לבחי' משה כמו שהוא בבחי' העלאה ביום מותו למעלה משלטון.

Heading