מפתח לתורת כ"ק אד"ש

לקוטי שיחות ח"ג ע' 854 (וארא)

קיצור

בהתחלת פרשתנו, על "וארא גו'", מפרש רש"י שמשה שאל "למה הרעותה" משא"כ האבות "לא הרהרו אחר מדותי". וצריך להבין איך שייך שמשה - בחיר הנבראים - יהיה למטה במדרגה מהאבות? ומהו ההוראה מזה עבורנו?

והביאור האבות הם בחי' המדות ומשה הוא בחי' חכמה, ולכן דוקא משה שאל "למה הרעותה" כי לחכמה נוגע ענין ההבנה וההשגה. ועל זה ענה הקב"ה שבמתן תורה (מתחיל מיציאת מצרים) ישנו גילוי שם הוי' שלמעלה מהתחלקות, וממילא יכול להיות חיבור חכמה ומדות, שבחכמה יורגש הביטול דהמדות שלא יהרהר כו'. ועוד מעלה בחיבור חכמה ומדות, דחכמה היא בהבדלה, וכדי שמשה יהי' בהתחברות עם בני ישראל וידאג לצרכם כו' הוא ע"י חיבור חכמה ומדות.

וההוראה: שאין להסתפק בקו אחד אלא צריך להיות חיבור הפכים, שגם היושבי אהל יפעלו בתחתונים – בעולם, ושהבעלי עסק יעלו לעליונים – יעסקו בלימוד התורה.

וכמו שמצינו אצל כ"ק מו"ח אדמו"ר, שאף שהתעסק בענינים הכי נעלים מ"מ פעל על התחתונים, ועד שתרגם את עניני התורה בשבעים לשון, על דרך משה רבינו.

Heading