מפתח לתורת כ"ק אד"ש

לקוטי שיחות חכ"ד ע' 107 (שופטים ב)

קיצור

בענין ערי מקלט נאמר בפרשתנו (יט, א ואילך) "ואם ירחיב ה' את גבולך גו' ויספת לך עוד שלש ערים על השלש האלה". וצריך להבין מדוע יהיה צורך בערי מקלט לעת"ל? 

[יש מבארים שזהו ראיה לדיעה שמביא הרמב"ם (שעכ"פ בתקופה הראשונה) "אין בין עולם הזה לימות המשיח אלא שעבוד מלכיות בלבד", ולכן הביא הרמב"ם את הענין דהוספת ערי מקלט בהלכה בפני עצמה (לא כהמשך להלכה הקודמת ע"ד כללות ביאת המשיח אלא כהקדמה להלכה הבאה) כראיה ש"אל יעלה על דעתך שהמלך המשיח צריך לעשות אותות כו' שהרי רבי עקיבא כו'". אך קשה לפרש כן ברמב"ם, כי גם לאחר שמביא את הערי מקלט כותב "ואל יעלה על דעתך כו'", שמזה רואים שמערי מקלט אין ראיה מוכחת שלא יבטל דבר ממנהגו של עולם]. 

והביאור בזה: ערי מקלט לעתיד לבוא יהיה עבור אלו שהרגו בשגגה בזמן הזה (על דרך שאמר ר' ישמעאל "כשיבנה בית המקדש אביא חטאת שמינה"). ואף שטעם הערי מקלט הוא "פן יחם לבבו" של גואל הדם, ולכאורה לעתיד לבוא - כשלא יהיה קנאה ושנאה - אין חשש של כי יחם לבבו. הנה, ענין הערי מקלט - אינו על דרך "דיברה תורה כנגד יצר הרע" אלא - הוא מצוה ביד גואל הקרוב להרוג את הרוצח בשגגה ("לארץ לא יכופר בדם גו' כי אם בדם שופכו"), כי התורה קבעה שכשישנם עדים והתראה אזי מצוה על הבית דין להרוג את הרוצח אך במקרים אחרים על גואל הדם להרוג את הרוצח. ואם כן זה ש"יחם לבבו" הוא לא רק מצד הטבע אלא על פי ציווי התורה, ולכן זה שייך גם לעתיד לבוא, ולכן יצטרכו לערי מקלט. 

ויהי רצון שעל ידי ערי מקלט ברוחניות - "דברי תורה קולטין", ובפרט בחודש אלול - ראשי תיבות "אנה לידו ושמתי לך" - נזכה ל"ירחיב ה' אלוקיך את גבולך ויספתה לך עוד שלש ערים". 

Heading