מפתח לתורת כ"ק אד"ש

לקוטי שיחות חכ"ג ע' 172 (בלק ב - תשמ״ג)

קיצור

בנבואת בלעם נאמר "וקרקר כל בני שת", ואונקלוס מתרגם "וישלוט על כל בני אנשא", אך האבן עזרא מפרש "וקרקר" לשון הירוס, ועל דרך זה הוא בתרגום יונתן בן עוזיאל ובתרגום ירושלמי, שבזה מודגש ביטול והריגת אומות העולם. וצריך להבין איך שייך לומר שכל אומות העולם יתבטלו והרי ישנם כמה וכמה נבואות בנוגע לאומות העולם בימות המשיח? 

וי"ל הביאור בזה, לכולי עלמא יהיו אומות העולם לעתיד לבוא, אך החילוק בין הדיעות הנ"ל הוא האם מציאותם תהיה רק בדרך תפל לישראל - אך מציאותם מצד עצמם מתבטלת, או שגם בהם עצמם יהיה הבירור. והרמב"ם ותורת החסידות מכריעים כהאופן הב'. והטעם לזה הוא מפני שאם אומות העולם אינם מכירים - מצד ענינם הם - שה' הוא מלך על כל הארץ אם כן חסר בשלימות הבירור בעולם, ואם כן חסר בגאולה ובגילוי לבני ישראל. ולכן הגאולה שייכת גם לאומות העולם - וכלשון אדמו"ר הזקן בתניא: "ומיתרון ההארה לישראל יגיה חשכת האומות".

Heading