מפתח לתורת כ"ק אד"ש

לקוטי שיחות חכ"א ע' 164 (תרומה ג)

קיצור

בציור המנורה של הרמב"ם הגביעים הפוכים - פיהם למטה ושוליהם למעלה. וצריך לומר שהרמב"ם דייק לצייר כך כי היה לו קבלה או שראה ענין זה במאמר חז"ל שלא הגיע לידינו. אך צריך להבין מהו הטעם לזה הרי כל המצות צריכים להיות דרך גדילתן?

והביאור: במנורה מודגש ש"לא לאורה הוא צריך" אלא אור המנורה צריך להשפיע על כל העולם - שלכן היו החלונות בבית המקדש שקופים אטומים. וזה שהגביעים היו פיהם למטה מרמז שענין המנורה הוא להשפיע מהעולמות העליונים לעולם הזה השפל.

והנה, בציור הנ"ל קני המנורה הם באלכסון ולא כחצי קשת, וכן הוא בפירוש רש"י, ואם כן יש להחזיר עטרה ליושנה ולצייר את המנורה באופן שהקנים הם באלכסון. ובפרט שהמקור לזה שהקנים היו בחצי ריבוע הוא משער טיטוס (שהציור שם אינו מדויק), שכל ענינו של השער הוא להראות שאומות העולם ניצחו את ישראל, שזהו היפך ענין המנורה, ואם כן יש לצייר את קני המנורה באלכסון. ויהי רצון שבקרוב ממש תבוא הגאולה ויראו כולם איך שהמנורה נראית.

Heading