מפתח לתורת כ"ק אד"ש

לקוטי שיחות חכ"א ע' 38 (וארא ב)

קיצור

איתא במדרש: "ויתרון ארץ בכל היא כו' אמר ר' אחא ב"ר חנינא אפילו דברים שאתה רואה אותן כאילו הן מיותרים בעולם כגון נחשים ועקרבים הם היו בכלל ברייתו של עולם כו' ואפי' ע"י צפרדע כו' אלמלי הצפרדע האיך הי' נפרע מן המצריים כו'". וצריך להבין, לכאורה מכת צפרדע היתה רק אחת מהמכות ולא הכי חזקה שבהם, וא"כ מהו "אילולי הצפרדע האיך הי' נפרע מן המצריים?

והביאור בזה: בכללות ישנם ג' מדריגות בכפירה דאומות העולם: (א) "דקרו לי' אלקא דאלוקייא" – וממילא אינם מורדים בהקב"ה. (ב) "קרו לי' אלקא דאלוקייא" אך אין מודים שמציאותם תלויה בהקב"ה – וזהו בחי' פרעה שאמר "לי יאורי ואני עשיתני". (ג) שכופרים בהקב"ה לגמרי. והנה ישנה גרעון באופן הב' על אופן הג', והוא שמזה שמכחישם את אלוקותו יודעים שישנה מציאות הקב"ה, משא"כ לאופן הב' שעל ידם אין רואים את מציאות ה' בכלל.

והנה הצפרדע אינו מביא תועלת בעולם, אך גם אינו מזיק כמו נחש ועקרב (דהמזיקים הם בדוגמת המדרגה הג' הנ"ל וצפרדע הוא דוגמת המדרגה הב') - ולכן דוקא ע"י שרצון ה' מתגלה ע"י הצפרדעים - בחי' הב' - יכול להיפרע מן המצריים שהם בחי' הב' הנ"ל בקליפה.

Heading