מפתח לתורת כ"ק אד"ש

לקוטי שיחות חי"ט ע' 235 (תבא ב)

קיצור

על הפסוק (כח, סח) "והשיבך ה' מצרים באניות בדרך אשר אמרתי לך לא תוסיף עוד לראותה והתמכרתם שם לאויבך לעבדים ולשפחות ואין קונה" מפרש רש"י: "באניות: בספינות בשביה".

ידוע שבפנימיות הקללות הם באמת ברכות. ולכן, הנה כמו שע"פ פשוטו הנה הפירוש של רש"י מגדיל את הקללה, כך בפנימיות הענינים פי' רש"י מוסיף בביאור הברכה הפנימית.

דהנה, לרש"י הפרטים דהקללות מוסיפים בקושי הקללה. ולכן מפרש (דלכאורה אין נוגע לדעת באיזה אופן יבואו למצרים) ש"באניות" פירושו "בספינות בשביה", דכוונתו לפרש שנוסף על זה שבמצרים יהיו בשביה, הנה עוד בדרך למצרים (א) יהי' השבי' באניות, שבספינות נמצאים ביותר תחת מרות השובים. (ב) שיבואו למצרים "בדרך אשר אמרתי לך לא תוסיף עוד לראותה", שדרך זו הוא "דרך המדבר הגדול גו' נחש שרף ועקרב וצימאון אשר אין בו מים", וההליכה יהי' ע"י דרך זו (ובהערה: במקום שצריך להיות הליכה בים תהי' ההליכה באניות, ורוב הדרך יהי' דרך המדבר).

ועפי"ז יובן המשך פירוש רש"י, דלכאורה "והתמכרתם שם לאויבך" אינו מוסיף כלום על הנאמר לפנ"כ שיהיו בשביה במצרים. וע"ז מפרש רש"י "אתם מבקשים להיות נמכרים להם לעבדים ולשפחות", שהמצב בשבי' יהי' כל כך גרוע עד שאתם מבקשים להיות נמכרים", ועוד יותר - "לאויבך". ובהמשך הפסוק נאמר "ואין קונה", דלכאורה זהו דבר טוב, ולכן מפרש רש"י – שכנ"ל, הפירוש הפשוט של פירושו מגדיל את תוכן הקללה – "ואין קונה כי יגזרו עליך הרג וכליון".  בפנימיות הענינים: הירידה בגלות וההליכה בשבי' הוא כדי לברר בירורים ולהעלות את הניצוצי קדושה. ורש"י מוסיף שהעילוי הוא לא רק עבור הניצוצות אלא גם באדם, שהאדם מגיע להעבודה דבעלי תשובה. 

וזהו "והתמכרתם" - וברש"י: "אתם מבקשים להיות נמכרים". שעבודת ה' היא ע"י עבודת האדם באתעדל"ת "אתם מבקשים". דלא כעבודת הצדיקים שהעבודה היא טבע בנפשותם, מתנה מלמעלה.

"שם לאויבך לעבדים ולשפחות": שמבררים את בחי' "שם" ו"אויבך" - מקום הקליפות.

"ואין קונה": בחי' "אין" הוא הקונה.

"ואין קונה", ברש"י: "כי יגזרו עליך הרג וכליון". שבהיותו בעוה"ז הגשמי הוא נמצא בתנועה של הרג וכליון, בכלות הנפש לאלוקות.

ברש"י: "באניות: בספינות בשביה". אניות הם התומ"צ המגינים על האדם, וספינות הוא תרגום של אניות, זאת אומרת שהירידה והבירור הוא גם בתרגום - בע' אומות שצריכים להפכם לקדושה.

"והשבך ה'", שגם הירידה דהחטאים באה מה', כדי שהאדם יבוא לבחי' "והשבך".

Heading