מפתח לתורת כ"ק אד"ש

לקוטי שיחות חי"ט ע' 171 (שופטים ב)

קיצור

בנוגע לאיסור לגור במצרים בזמן הזה, צריך להבין: הרי סנחירב עלה ובלבל את כל העולם, ואם כן אותם בני אדם שנמצאים עתה במצרים אינם מצריים, ואם כן מדוע ישנו איסור שלא לשוב במצרים הרי טעם האיסור הוא שלא ללמוד ממעשיהם (של המצריים שדרו בה אז)?

והביאור: בהקדים, בטעם שגר מצרי יכול לבוא בקהל, כותב הרמב"ם ש"כל הפורש מהן להתגייר חזקתו שפירש מן הרוב". והביאור בזה: גם עתה ישנם במצרים מיעוט מבני המצריים הקדמוניים, אך הם קבועים ולכן אינם בטלים ברוב. ורק כשאחד פורש מהם להתגייר אזי כל דפריש מרובא פריש (זאת אומרת: שאינם צריכים לצאת מבתיהם, כי הגיור הוא הפרישה).

אך מ"מ אסור לגור במצרים כי המיעוט הקבוע במצרים אינם בטלים. 

וההוראה: בדור זה רואים את הנסים שעשה ה' בבני המצריים הקדמונים, וזה צריך לעורר בבני ישראל ש"אתם ראיתם את אשר עשיתי למצריים וגו' ועתה אם שמוע תשמעו בקולי ושמרתם את בריתי גו'".

Heading