מפתח לתורת כ"ק אד"ש

לקוטי שיחות חי"ט ע' 9 (דברים ב)

קיצור

"משנה תורה משה מפי עצמו אמרה", וצריך להבין מהו החילוק בין ד' ספרים הראשונים למשנה תורה הרי גם משנה תורה נאמרה ברוח הקודש?

והביאור: משה הוא ממוצע שמקשר את בני ישראל עם אור אין סוף, ומקשר את בני ישראל עם התורה. והנה התורה היא בעצם למעלה מהשגה ובאה למטה בדרך "מעבר" - שאינה משתנית על ידי הירידה - ולכן היא למעלה מהשגה. אך במשנה תורה הממוצע דמשה הוא "בדרך התלבשות" שהתורה מתלבשת בהשגה דמשה. (ולכן לכולי עלמא דורשים סמוכים במשנה תורה).

והנה זה שמשנה תורה הוא חזרה על כל התורה כולה פעולת שיהיה הבנה והשגה גם בשאר חלקי התורה. 

והנה, התלבשות אינה רק ירידה, אלא היא התגלות מעצמות ית' שאינו מוגבל בהתחלקות ויכול לבוא גם למטה.

וזהו הקשר להענין דהתוכחה שבמשנה תורה, שתכליתה הוא התשובה, שבתשובה אינו מרגיש את האור מלמעלה וההתעוררות לשוב בתשובה היא מעצמו. אך באמת גם ההתעוררות לתשובה באה מלמעלה אלא שבאה מהעצמות, ולכן היא למעלה מבחינת הגילויים ופועלת גם כשאין האור נרגש.

Heading