מפתח לתורת כ"ק אד"ש

לקוטי שיחות חי"ח ע' 18 (במדבר-ב' סיון)

קיצור

בנוגע לב' סיון מביא אדמו"ר הזקן בשולחנו ש"בשלישי בשבת אמר להם ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגו'".

וצריך להבין מדוע אינו מביא מה שנאמר לפני כן "והיתם לי סגולה מכל העמים"?

והנה רש"י מפרש ש"ממלכת כוהנים" פירושו שרים. וצריך להבין מהו השייכות דשרים להכנה לקבלת התורה?

והביאור: בב' סיון נאמרו ג' דברים שהם ג' מדרגות שונות. (א) "סגולה מכל העמים" - הוא הבחירה בישראל שזה בא מצד הקב"ה. ולאחרי זה באים ב' ענינים בעבודת האדם: (ב) "ממלכת כהנים" - הוא העבודה ד"בכל דרכך דעהו". (ג) "וגוי קדוש" - העבודה דלימוד התורה וקיום המצוות.

ולכן מפרש רש"י ש"ממלכת כהנים" הוא שרים, דענין השר הוא שמושל ושולט על עניני האדם ולא שמובדל מהם.

וזהו שעיקר ההכנה למתן תורה הוא "ממלכת כהנים", דהנה, התורה ניתנה לישראל ולא למלאכים מפני ש"יצר הרע יש ביניכם", דענין נתינת התורה הוא להמשיך את הקדושה בעולם ולא להיות בהבדלה מהעולם.

וזהו השייכות לפרשת במדבר שיש בה ג' ענינים הנ"ל: (א) המנין דבני ישראל, שענין המנין פועל שאינו בטל, אך לא ניכר חשיבות בדבר מצד עצמו, ע"ד "סגולה מכל העמים" - שכנ"ל הוא מצד הבחירה מלמעלה. (ב) המנין דבני לוי מבן חודש ולמעלה להיות שומרי משמרת הקודש, שהוא ענין של שררה בדוגמת "ממלכת כוהנים" – שרים. (ג) מנין בני קהת, שענינם הוא העבודה באוהל מועד – "גוי קדוש".

והנה, לעולם קורין פרשת במדבר לפני וכהכנה למתן תורה. ועיקר החידוש דפרשת במדבר הוא המנין דהלוים (דבני ישראל נמנו לפני כן, והמנין "מבן שלושים ומעלה" דבני קהת ישנו גם כן בפרשת נשא בנוגע לבני גרשון ומררי). והוא, כנ"ל, מפני שעיקר החידוש דמתן תורה הוא במדרגה הב' ד"בכל דרכך דעהו".

Heading