מפתח לתורת כ"ק אד"ש

לקוטי שיחות חט"ז ע' 292 (תרומה ב)

קיצור

בפרשתנו נאמר ג' פעמים תרומה, ומובא ברש"י שהם כנגד תרומת האדנים, תרומת השקלים, ותרומת המשכן.

וביאור הענין בעבודה: תרומת האדנים הוא היסוד דהבנין, ובעבודה הוא בחינת התורה שהיא היסוד לכל חיי האדם. ולכן נאמר בה "ויקחו לי", שעל ידה לוקחים את ה"לי" – את העצמות. אך מכל מקום מפני שלקיחת העצמות על ידי התורה היא מלמעלה, הרי זה כאילו שהעצמות מובדל מהאדם הלומד ולכן "לי" ו"תרומה" הם שני מילים.

ותרומת השקלים הוא ענין העבודה, שענינה תפילה, שעל ידה עולה הקרבן (והאדם) הגשמי ונכלל בקדושה ולכן נאמר "תרומתי" בתיבה אחת.

ותרומת המשכן הוא ענין גמילות חסדים, שעיקרה בדברים גשמיים שאין קדושה נראית בהם, ולכן נאמר בה "תרומה" סתם.

והנה עיקר הכוונה דהבריאה הוא שיהיה דירה בתחתונים, בדברים גשמיים. ולכן רק תרומת המשכן – גמילות חסדים - נאמרה בפירוש בפרשתנו. דתורה ועבודה הם רק ההקדמה לדירה בתחתונים.

Heading