מפתח לתורת כ"ק אד"ש

לקוטי שיחות חט"ו ע' 459 (ויחי ה)

קיצור

ברש"י (נ, ה): "אשר כריתי לי: כפשוטו כמו כי יכרה איש. ומדרשו עוד מתיישב על הלשון, כמו אשר קניתי. אמר רבי עקיבא כשהלכתי לכרכי הים היו קורין למכירה כירה, ועוד מדרשו לשון כרי, דגור, שנטל יעקב כל כסף וזהב שהביא מבית לבן ועשה אותו כרי, ואמר לעשו טול זה בשביל חלקך במערה".

וצריך להבין מדוע צריך ג' פירושים? ומדוע פירוש הב' ("כמו אשר קניתי") הוא "מדרשו", הרי במקומות אחרים (דברים ב, ו) מפרש רש"י בפשטות שכריה היא מכירה, ומביא ראיה מפסוק זה. ומדוע מעתיק "לי" בד"ה.

והביאור: מזה שאינו מסתפק באמירת "בקברי", צריך לומר ש"אשר כריתי לי" הוא נתינת טעם מדוע רוצה להיקבר שם דוקא. וזהו הפירוש הא' שהוא כרה את הקבר בעצמו, בהתעסקות וכו', ולכן מובן שרוצה להיקבר שם.

אך לפי פירוש זה קשה, שעל פי זה צריך לומר שיעקב כרה קבר ריבוי שנים לפני מותו. ומדוע מעתיק "לי".

ולכן מביא פירוש הב'. ועפי"ז מובן תיבת "לי", שהרי ר"ע אמר שהיו קורים למכירה כירה, ולא לקני', אלא שצריך לומר ש"כריתי" הו"ע שינוי רשות, ולכן צריך להדגיש שהשינוי רשות הוא "לי", שהוא קנה. וב"כרכי הים", שהם ערי מסחר, שיעקב השתדל שהקנין יהי' קנין חזק ע"ד הקנין ד"כרכי הים". וזהו ראי' שהקבר הוא חשוב ליעקב.  

וזהו מדרשו, כי לפרש שיוסף רמז לפרעה שזהו קנין חזק ככרכי הים הוא דרש.

אך לפירוש זה קשה, דאין זה מדגיש כ"כ החשיבות דהקבר. ולכן מביא פירוש הג' "נטל כל כסף וזהב שהביא מבית לבן וכו'", שזה מראה את חשיבות הקבר ליעקב.    

Heading