מפתח לתורת כ"ק אד"ש

לקוטי שיחות חט"ו ע' 339 (מקץ א)

קיצור

בנוגע לחלומות פרעה צריך להבין, לכאורה הפתרון - ששבע הפרות הבריאות והדקות הם שבע שני שבע ורעב - מובן בפשטות, ומדוע לא יכלו חרטומי מצרים לפותרו. ומהו גודל חכמת יוסף בפתרון חלום זה. ומדוע אמר יוסף "ועתה ירא פרעה וגו'" מדוע התערב בעניני המלוכה, הרי פרעה ביקש ממנו רק לפתור את החלום?

והביאור: הקושי העיקרי בחלום הוא "ותעמודנה אצל הפרות על שפת היאור", שהשבע פרות הבריאות והדקות עמדו ביחד. ואם כן אי אפשר לומר שקאי על שבע שני רעב ושבע שני שבע, שהרי שבע שני הרעב באים לאחר שני השבע. ולכן אמרו החרטומים לפרעה (לפרש"י) "שבע בנות אתה מוליד ושבע בנות אתה קובר", שלפי"ז יכול להיות שניהם ביחד, שמוליד שבע בנות וקובר שבע בנות אחרות. 

ופיתרון יוסף היה ש"ועתה ירא פרעה" שה' הראה לפרעה מה עליו לעשות. שכאשר יאספו בר לשני הרעב בשנות השבע, ולאידך בשני הרעב יאכלו משני השבע נמצא ששני השבע והרעב הם ביחד. ולפי"ז "ועתה ירא פרעה" הוא חלק מפיתרון החלום.

מיינה של תורה: חלום פרע הי' הקדמה לגלות מצרים. ומבואר בדא"ח שחלום הוא ענין הגלות, שבו יכול להיות ב' הפכים בבת אחת, שיכול להיות אהבה לאלוקות – שני שבע, וטרדות עוה"ז – שנות הרעב. ופתרון החלום ע"י יוסף הו"ע גלוי שורש החלום שמבחי' העיגולים, שלמעלה מכח השכל שבא בהחלקות, ע"י יוסף ששרשו הוא מבחי' העיגולים. 

Heading