מפתח לתורת כ"ק אד"ש

לקוטי שיחות ח"ל ע' 97 (חיי שרה ג)

קיצור

בהפטרת פרשתנו מסופר ששלמה ישב על כסא המלוכה בחיי דוד. ולכאורה אין שני מלכים משתמשים בכתר אחד? 

ויובן בהקדים אריכות לשון הרמב"ם בנוגע לירושת המלכות: "מאחר שמושחין המלך הרי זה זוכה לו ולבניו עד עולם וכו' כיון שנמשך דוד זכה בכתר מלכות והרי המלכות לו ולבניו וכו'". ויש לומר, שבחלק הראשון מדבר ע"ד תפקיד המלוכה בפועל ("מאחר שמושחין וכו'"), ובחלק הב' ׁ("כתר מלכות") מדבר ע"ד מלוכה בעצם. ובענין המלוכה בפועל אי אפשר לשני מלכים להשתמש בכתר אחד. אך זה ששלמה נמשך בחיי אביו הוא בנוגע לעצם ענין המלוכה שיש עליו (בפועל) שם מלך בעצם.

ומצינו ענין זה בדוד ושלמה, שהי' להם עצם ענין המלוכה ביחד, והוא מפני שמשיח צריך להיות מזרע דוד ושלמה, כי הנצחיות דמלכות דוד נפעלת ע"י דוד ושלמה ביחד.

Heading