מפתח לתורת כ"ק אד"ש

לקוטי שיחות ח"ל ע' 76 (וירא ג)

קיצור

ברש"י (כב, יג): "תחת בנו: מאחר שכתוב ויעלהו לעולה לא חסר המקרא כלום, מהו תחת בנו, על כל עבודה שעשה ממנו הי' מתפלל ואומר יה"ר שתהא זו כאילו היא עשוי' בבני, כאילו בני שחוט כאלו דמו זרוק כו'".

וצריך להבין הרי מלאך ה' אמר לאברהם "אל תעש לו מאומה", וברש"י מבואר בארוכה שאמר לו ש"מוצא שפתי לא אשנה כו' לא אמרתי לך שחטהו אלא העלהו", וא"כ הקב"ה לא רצה שיצחק יהי' עולה, וא"כ מדוע השתדל אברהם - "יהי רצון" - שיצחק יהי' "כאילו בני שחוט"?

ויובן בהקדים ש"ויקרא איליו מלאך ה' שנית מן השמים ויאמר בי נשבעתי גו'" הי' דוקא לאחרי שהקריב אברהם את האיל, ולא לאחר שהעלה את יצחק, מפני שבכל מקום מוצאים שהשבועה נפעל דוקא ע"י קרבן, על דרך שהי' בנוח לאחר המבול, וא"כ אברהם רצה לפעול שבועת הקב"ה עבור בני ישראל ולכן השתדל שליצחק יהי' גדר קרבן. דפירוש "תחת בנו" אינו שהאיל נעשה קרבן ולא יצחק אלא אדרבא שע"י האיל ה"ז כאילו יצחק נעשה קרבן (ועי"ז נעשה עולה תמימה).

דהנה, מובן בפשטות שמסירות נפש בפועל קשה יותר מההחלטה למסור את הנפש, ולכן נשבע הקב"ה דוקא לאחר פעולת אברהם בהבאת הקרבן והכוונה "כאילו בני שחוט".

Heading