מפתח לתורת כ"ק אד"ש

לקוטי שיחות ח"כ ע' 166 (וישלח-י"ט כסלו)

קיצור

צריך להבין איך שייך שיעקב יאמר "קטונתי וגו'" שלפירוש רש"י "לכך אני ירא שמא משהבטחתני נתלכלכתי בחטא"? וגם לפירוש אדמו"ר הזקן באגה"ק קטונתי, שכשה' עושה חסד עם ה' צריך האדם להיות בשפלות יותר מחמת קרבת ה', מפרש ש"כמארז"ל שמא יגרום החטא כי נדמה בעיניו שחטא", ואיך שייך לומר בנוגע ליעקב - ועד"ז בנוגע לאדמו"ר הזקן - "שמא כו' משנתלכלכתי בחטא"?   

והנה, הביאור הוא שע"י העלי' למדרגה נעלית יותר הנה עבודתו הקודמת כחטא יחשב. אך גם זה שייך רק כשהי' עכ"פ חסרון בעבודתו הקודמת אך באם לא היה שום חיסרון בעבודתו הקודמת אזי אין שייך לומר שכשמתעלה נעשה חטא, וא"כ עדיין קשה איך שייך ענין זה ליעקב ועד"ז לאדמו"ר הזקן? והביאור: ע"פ פירוש הפנים יפות ב"קטונתי", שישנה גדלות ראשון וגדלות שני וביניהם ישנה קטנות שני (שלמעלה מגדלות ראשון), ולפני העלי' לגדלות שני ישנה ירידה, וזהו "קטונתי". 

ויש לומר שגם בנוגע לאדמו"ר הזקן הנה זמן היותו במאסר היה בבחי' קטנות מצד היסורים וכו' ומפני שלא הי' יכול לגלות חסידות.  

Heading