מפתח לתורת כ"ק אד"ש

לקוטי שיחות ח"י ע' 167 (ויחי ב)

קיצור

עה"פ (מט, א-ב) "האספו גו' את אשר יקרא אתכם באחרית הימים. הקבצו גו'", אמרו חז"ל "ביקש יעקב לגלות לבניו קץ הימין ונסתלקה ממנו שכינה".

וצריך להבין מהו ההכרח שביקש לגלות את קץ הימין? דבכמה מקומות ישנם פירושים אחרים ב"אחרית הימים", למשל בנבואת בלעם קאי "אחרית הימים" על דוד. ומהו ההכרח שרצה לגלות את זמן הקץ ולא את מה ש"יקרה אתכם"?

והביאור: מזה שאמר להם פעם נוספת "הקבצו גו'" משמע ש"האספו" שאמר להם קודם היה בשביל ענין אחר. והנה, מבואר בזהר ובדא"ח ש"דיבור" הוא בפה, "אמירה" בלב, ו"הגדה" הוא מילין דחכמתא. ש"הגדה" ממשיכה מפנימיות הלב, ולכן הלשון "ואגידה" מרמז לענין פנימי ביותר – קץ הימין.

והנה, חז"ל דייקו "נסתלקה ממנו שכינה" (ולא נסתם ממנו הקץ וכיוצ"ב), דהכוונה בזה הוא שלא הי' יכול להמשיך ולהשכין את הקץ לבניו, אך מיעקב עצמו לא נסתם הקץ. אך אעפ"כ זה עצמו פעל ירידה ביעקב, "נסתלקה ממנו", על דרך שמצינו במשה שהקב"ה אמר לו "לך רד".

(והנה, לפני שביקש לגלות לא נסתלקה ממנו, כי יעקב הי' במדרגתו הנעלית ולכן מצב בניו לא פעלה עליו, אך לאחר ש"ביקש", שירד למדרגתם, הנה מדרגתם פעלה ירידה עליו.)

והנה, אף ש"נסתלקה ממנו", מ"מ ע"י "האספו ואגידה" פעל יעקב שבניו יזכו לגילוי הקץ באופן מקיף. וההוראה מזה הוא שאף שנמצאים בדור יתום, מכל מקום ניתן הכח לגלות את הקץ בגאולה האמיתית והשלימה.

Heading