מפתח לתורת כ"ק אד"ש

לקוטי שיחות ח"י ע' 30 (נח ג)

קיצור

"ותבוא איליו וגו' והנה עלה זית טרף בפיה" (ח, יא). צריך להבין מאין לקחה היונה את עלה הזית, הרי לכאורה "וימח את כל היקום" כולל גם את עלי הזית.

(הטעמים שבמדרש - שלקחה את עלה הזית מגן עדן, או מארץ ישראל שלא ירד בה המבול - קשה לפרש בפשוטו של מקרא, כי ע"פ פשוטו אי אפשר להיכנס לג"ע. וע"פ פשוטו של מקרא צריך לומר שירד המבול  גם בא"י). 

גם צריך להבין איך ידע נח שקלו המים מעל הארץ ע"י שהביאה עלה זית, הרי יתכן שהזית הי' בראש הר גבוה וכיוצא בזה? 

והביאור: רואים במוחש שזית הוא עץ חזק ביותר, ולכן מובן שהיו עצי זית שלא נמחו. והנה העלה זית שהיונה הביאה גדל לאחר המבול, וא"כ נח הבין שקלו המים מן הארץ כי עבר מספיק זמן עבור גדילת עלה, וא"כ קלו המים מעל הארץ.

מיינה של תורה: מבואר בתו"א שהמבול הוא ענין טהרה – כמו מקוה, וא"כ יומתק לומר (כפשוטו של מקרא) שהמבול הי' גם בארץ ישראל, כי עפי"ז יוצא שהטהרה היתה גם בארץ ישראל.

Heading