מפתח לתורת כ"ק אד"ש

לקוטי שיחות ח"ח ע' 41 (נשא ב)

קיצור

רמזי חנוכת המזבח מביא רש"י בנשיא השני מיסודו של ר' משה הדרשן. וצריך להבין מדוע אינו מביא מהמדרש פירוש שונה לכל אחד מהנשיאים? ומדוע מביא את הדרשה דוקא בנשיא השני?

הביאור: רש"י מפרש שהטעם שנשיא יששכר הביא את הקרבן ביום השני מיד לאחר נחשון משבט יהודה הוא מפני ש"הם נתנו עצה להביא קרבנות הללו". ומזה משמע שבקרבנות אלו היה ענין מיוחד. אך אם כל שבט הביא את אותם הקרבנות אם כן מדוע נפרטו כל אחד בפני עצמו ולא נאמר בקיצור ששאר הנשיאים הביאו את אותם הקרבנות? ואם לכל שבט היו כוונות אחרות אם כן איך אפשר לומר שכולם הביאו מפני העצה דשבט יששכר?

ולכן מביא רש"י דרשה כללית מיסודו של רבי משה הדרשן שהם ענינים כלליים, "שנותיו של אדם הראשון", שב"שנותיו" היו הרבה ענינים וכל שבט כיוון לפרט אחר ב"שנותיו של אדם הראשון" (דלא כהמדרש שמביא "אל תקרא קערת אלא עקרת כנגד אדם הראשון שהיה עיקרן של בני אדם").

וכן הוא בכל הרמזים שכל אחד מהם הוא ענין כללי שיש בו כמה וכמה פרטים.

Heading