מפתח לתורת כ"ק אד"ש

לקוטי שיחות הוספות - חג הפסח (חכ"ב ע' 243)

קיצור

מכתבים כלליים
ר"ח ניסן תשמ"א: שני מאורעות בר"ח ניסן: (א) במצרים - מצות "החודש הזה לכם" וקרבן פסח, (ב) אחרי יצי"מ - הקמת המשכן; הן במצב דעבדות (גוף) והן במצב דחירות (נשמה) צ"ל שלימות בעבודת ה'; "ישראל מונין ללבנה" המקבלת אורה מהשמש, וכן הגוף מקבל חיותו מהנשמה / י"א ניסן תשמ"א: המשך: בשני הענינים שבר"ח ניסן (מצות ק"פ והקמת המשכן) מודגש ענין הגברת הנשמה על הגוף: הפסח "לא בא מתחילתו אלא לאכילה", והמשכן הוקם מדברים גשמיים; ואותו הדבר שייך עם המאורע העתיד להיות בר"ח ניסן - הקמת ביהמ"ק השלישי, ע"י "מעשינו ועבודתנו" בזמן הגלות; הקשר למזמור פ' בתהלים / מוצש"ק מברכים ניסן תשמ"ב: המבנה המשותף דגאולת פורים ופסח הסמוכות זו לזו - אחדות ישראל וחשיבות כל פרט בישראל / י"א ניסן תשמ"ב: המשך: "כימי צאתך מארץ מצרים" ל' רבים - הגאולה פעולה נמשכת בכל יום; גאולה שלימה דהכלל ודכל יחיד; גאולת הכלל קשורה עם גאולת הפרט; ענין זה מודגש בליל פסח / ר"ח ניסן תשמ"ג: שני שמותיו של החג - "זמן חירותינו" ו"חג המצות": "חירות" אמיתית מכל הגבלה; "מצה" ושלילת החמץ - שלילת גאוה בתכלית, יצי"מ בכל יום / ערש"ק י"א ניסן תשמ"ג: המשך: התאמת שני ההפכים הנ"ל - חירות, תוקף המציאות, ו"מצה" (ואיסור חמץ), תכלית הביטול - כי ע"י תכלית ההתמסרות לאלקות אפ"ל תוקף המציאות; היגיעה בזה מביאה הצלחה נסי
מברקים
תשמ"א, תשמ"ב, תשמ"ג
ברכות לפני עריכת הסדר - תשמ"א
בתו"ת - לימוד פנימיות התורה; ראיית נרות יו"ט בשעת הקידוש / בהדר התורה / ליוצאי פרס / ליוצאי רוסיא (ברוסית, ותרגום באידיש) / לילדים יוצאי רוסיא (ברוסית, ותרגום באידיש) / למכון חנה
עניני פסח
שלילת הוספת הזכרת ה"שואה" בהגדה של פסח / לא נהגו במסירת המפתח במכירת חמץ / חלוקת מצה שמורה / הוספה בחלוקה / פעולות הרב בקהילתו בחג הפסח / השוואת ברכת הפסח והזבח (סוף פסחים) עם ברכת שהחיינו דפסח בפורטת מצות ביעור חמץ / ניקוד "לזמן הזה" בסידור של"ה / לא להתפעל מדוחק בפרנסה / ביעור חמץ רוחני.

Heading