מפתח לתורת כ"ק אד"ש

לקוטי שיחות חל"ו ע' 86 (יתרו א)

קיצור

בפרשתנו (יט, ג-ו) נאמר: "כה תאמר לבית יעקב גו' אתם ראיתם גו' ועתה שם שמוע תשמעו בקולי גו' ואתם תהיו לי גו' אלה הדברים אשר תדבר אל בני ישראל", וברש"י: "אלה הדברים: לא פחות ולא יותר". 

וצריך להבין מהיכי תיסק אדעתין שמשה יגרע או יוסיף? והנה, בדברי רש"י לעיל נאמר "לבית יעקב אלו הנשים תאמר להן בלשון רכה גו' עונש ודקדוקין פרט לזכרים", ומזה משמע שמשה היה צריך לפרש ולהרחיב את דבר ה' לבני ישראל, ולכאורה זהו בסתירה ל"אלה הדברים, לא פחות ולא יותר"? 

ולחומר הענין נראה לומר ש"כה תאמר לבית יעקב ותגיד לבני ישראל" לא קאי על הכתובים דלקמן, אלא זהו ציווי כללי על אופן מסירת התורה לבני ישראל. ובכל התורה צריך משה לפרש ולהוסיף ביאור ולפעמים לקצר. ואחר כך אמר הקב"ה למשה את הדברים הראשונים שיש למסור לבני ישראל "אתם ראיתם גו'" ובזה, שלא כבכל התורה, צריך להיות "אלה הדברים" לא פחות ולא יותר. 

[וזהו שעל הפסוק  "כה תאמר" השמיט רש"י את לשון המכילתא "כה שלא תפחות ולא תוסיף" (ומביא מהמכילתא רק "בלשון הזה וכסדר הזה"), כי לרש"י "כה תאמר גו'" הוא ציווי כללי על כל התורה, שבה צריך לפעמים לקצר או להרחיב ולפרש].   

Heading