מפתח לתורת כ"ק אד"ש

לקוטי שיחות חל"ה ע' 206 (ויגש ג)

קיצור

בהפטרת פרשתנו נאמר: "ועבדי דוד מלך עליהם ורועה אחד יהי' לכולם גו' עד עולם, ודוד עבדי נשיא להם לעולם". ויש לבאר מהו החילוק בין התוארים מלך ונשיא.

ויובן הנאמר בגמרא (סנהדרין צח, עב): "אמר רב יהודה אמר רב עתיד הקב"ה להעמיד להם דוד אחר שנאמר ועבדו את ה' אלוקיהם ואת דוד מלכם אשר אקים להם, הקים לא נאמר אלא אקים. א"ל רב פפא לאביי והכתיב ודוד עבדי נשיא להם לעולם, (ומשני) כגון קיסר ופלגי קיסר". ויש לומר "קיסר" "ופלגי קיסר" קאי שניהם על משיח, ובענין החידוש שבמלכות שלו נקרא קיסר, ובענין הנשיא שבו (שהנשיאות של משיח אינה באופן דחידוש אמיתי לגבי דוד) נקרא פלגי קיסר, כי זהו בו מצד היותו מבית דוד.

והביאור בזה: בפעולתו של משיח ישנם ב' ענינים: (א) "יכוף כל ישראל כו' וילחום מלחמות ה' כו'" שהו"ע המלוכה, שפעולתה היא בדרך רוממות שלכן נאמר "מלך עליהם". (ב) משיח ילמד דעת את העם, שלכן נקרא נשיא (השם של ראש הסנהדרין), ומפני שענין לימוד צריך להיות בקירוב לתלמיד לכן נאמר "נשיא להם".

והנה, פעולתו של משיח כמלך הוא ענין של חידוש, שהרי זה ש"לא יהי' עסק כל העולם אלא לדעת את ה' בלבד הוא חידוש", ומפני ענין זה נקרא קיסר (כי קיסר הוא יוצא דופן שלמעלה מהנהגת הטבע), ובזה אינו מתייחס לדוד הראשון (שלכן נאמר "ועבדי דוד", שההדגשה היא על "עבדי" ורק שהעבד נקרא בשם דוד). משא"כ ענין הנשיא אינו חידוש אמיתי כי בתורה אין שייך חידוש כי כל הענינים ניתנו במ"ת, ולכן מתייחס המשיח בענין זה לדוד ("ודוד עבדי נשיא להם").

Heading