מפתח לתורת כ"ק אד"ש

לקוטי שיחות חל"ה ע' 137 (וישלח א)

קיצור

צריך להבין מדוע אין רש"י מפרש את השינוי ד"פניאל" ו"פנואל", דאף שבכלל אין שינוי שם מקום צריך ביאור בפשוטו של מקרא, מ"מ בנדון דידן כשהתורה מבארת את טעם השם פניאל - "כי ראיתי אלוקים פנים אל פנים", א"כ גם בפשוטו של מקרא צריך להבין טעם השינוי ל"פנואל". ויש לומר שזהו מפני ש"פניאל" קאי על פני ה', ויעקב אמר זה בשעה שראה המלאך, ו"פנואל" קאי על פניו של יעקב, שהוא ראה את המלאך.

והנה, פירוש זה מתאים לפירוש הצמח צדק על הפסוק "לך אמר לבי בקשו פני את פניך ה' אבקש", שפניאל הוא "את פניך ה' אבקש" - הפנימיות שלמעלה, ו"פנואל" הוא "בקשו פני" - פנימיות הלב דהאדם.

והנה באור התורה שם ישנו עוד פירוש והוא ש"פניאל", ביו"ד, קאי על הדביקות בפנימיות האלוקות, שאז האדם בטל במציאות. ו"פנואל" בוא"ו הוא המשכת הביטול בו' קצוות שבעולם. 

ויש לקשר את שני הפירושים (דלכאורה הם סותרים, דהפירוש הראשון אומר ש"פנואל" הוא פנימיות הלב שבאדם בחינת ביטול במציאות, ששם אין שייך מציאות הלעו"ז, ואילו לפירוש הב' "פנואל" קאי על ההמשכה ופעולה בעולם, ששם העבודה היא בדרך מלחמה): דמצד בחינת הגילוים, הנה כשהאור נמשך בעולם הוא מתצמצם, אך פנימיות ועצמיות האלוקות שלמעלה מגדרים נמשך בכל מקום בשוה, והוא למעלה כמו למטה, שזהו החיבור דיו"ד עם וא"ו.

וזהו הקשר דשני הפירושים: דשלימות העבודה דפנימיות הלב הוא כאשר הביטול דפנימיות הלב נמשך בכל עניני האדם ועד לפעולה בעולם, וכפי שהיה אצל יעקב שהיה בביטול מוחלט גם כפי שירד ונמשך למלחמה עם שרו של עשו.

Heading