מפתח לתורת כ"ק אד"ש

לקוטי שיחות חל"ה ע' 94 (חיי שרה ג)

קיצור

צריך להבין מדוע לא נתפרש בכתוב שלידת בני אברהם וקטורה היה ענין ניסי?

והביאור בזה: מפני שכל העולם נברא בשביל התורה ובשביל ישראל, א"כ לידת יצחק פעלה על כל העולם, שלכן הנס דלידת יצחק פעל ש"הרבה עקרות נפקדו עמה". ועד דרך זה בנוגע לאברהם שלידת יצחק פעל גם על בני אברהם מקטורה.

(וזהו שכדי שיצחק יולד הי' צריך להיות שינוי השם דאברהם ושרה, שמשמעם פעולה על כל העולם, כי מיד בלידת בני ישראל צריך להיות ניכר שכל העולם הוא בשביל בני ישראל).  

אלא שישנו חילוק בין הפעולה על ידי שרה, שבא מיד ובדרך ממילא, להפעולה דאברהם, שהי' לאחר זמן וע"י מעשה - "ויוסף אברהם". ויובן בהקדים שיש שני אופני פעולה על אומות העולם: (א) דישנה אופן פעולה המרומז בסוף הלכות מלכים לפני ההלכה האחרונה "לא נתאוו גו' כדי שישלטו על כל העולם", שהכוונה בזה הוא פעולה על אוה"ע, שזהו אופן השפעת אברהם על אוה"ע בדרך פעולה. (ב) וישנה אופן פעולה המרומז בהלכה האחרונה, שזה שבנ"י יהיו חכמים גדולים כו' תפעול ממילא על כל העולם ש"מלאה הארץ דעה את ה'", שזהו אופן השפעת שרה על העולם בדרך ממילא. 

Heading