מפתח לתורת כ"ק אד"ש

לקוטי שיחות חל"ה ע' 39 (לך לך א)

קיצור

שנינו במסכת אבות: "חמשה קנינים קנה הקב"ה בעולמו כו' ישראל קנין אחד אברהם קנין אחד כו'". וצריך להבין הלא כל העולם הוא של הקב"ה, וא"כ מהו הפירוש שדוקא חמשה דברים אלו הם קנינו? ומדוע אין אברהם נכלל בישראל?

והביאור: קנין הוא שהדבר כמו שהוא בא לרשות אחרת. וא"כ כל הנבראים הם בבעלותו של הקב"ה, אך כפי שבאו בגשמיות העולם הם בשינוי מכמו שהם במקורם, וכדי לגלות את הקשר שלהם לאלוקות צריך לפעול בהם ביטול. משא"כ חמישה קנינים אלו, שגם בהיותם למטה הם קשורים עם האלוקות כמו שהיו במקורם. (וזה מודגש בהפסוקים שמביא לראי', שבהם מודגש שהקדושה היא גם כמו שהם בעולם, "לקדושים אשר בארץ המה"). 

ולכן נמנה אברהם בפני עצמו, מפני שענין "ישראל" הוא שהנשמה בהיותה למטה היא קנין, ואילו "אברהם" ענינו שע"י עבודתו המשיך גילוי אלוקות בעולם – "ברוך אברהם לא-ל עליון קונה שמים וארץ" – שאברהם הקנה את השמים וארץ לה'.

Heading