מפתח לתורת כ"ק אד"ש

לקוטי שיחות חל"א ע' 128 (משפטים ג)

קיצור

ברש"י (כג, כו): "לא תהי' משכלה ועקרה: אם תעשה רצוני". צריך להבין מה מחדש רש"י? והנה, הרא"ם מפרש שכוונת רש"י לבאר ש"לא תהיה משכלה" הוא המשך לפסוק הקודם "ועבדתם גו'", ואף על פי שלא נאמר "ולא תהיה" בוא"ו החיבור, אעפ"כ זה המשך לפסוק הקודם. אך פירוש זה צריך עיון כי לפי זה העיקר חסר מן הספר, שהיה לרש"י לומר שזהו על דרך מקרא חסר. 

ולכן נראה לומר להיפך שכוונת רש"י הוא שפסוק זה אינו בהמשך להפסוק הקודם. דהנה, הפסוק הקודם מדבר על איסור עבודה זרה, ועל זה נאמר "וברך גו'". ולאחרי זה בא ענין חדש ש"אם תעשה רצוני" - אם יקיימו את כל המצוות, לא רק הציווי דעבודה זרה - אזי "לא תהיה משכלה ועקרה בארצך". 

והנה פירוש "בארצך" אינו למעט את הברכה ולומר שהברכה היא דוקא בארץ ישראל ולא בחוץ לארץ, אלא אדרבא זה מגדיל ומרחיב את הברכה, שעל ידי זה שהיחיד מקיים תורה ומצוות הרי זה נותן ברכה לכלל בני ישראל - לכל אלה ש"בארצך". וב' הענינים תלויים זה בזה, שמפני שפסוק זה קאי לא רק על ציווי עבודה זרה אלא על כל עניני תורה ומצות לכן הברכה היא ביותר.

בפנימיות הענינים: בפסוק הקודם נאמר "וברך" שזהו נתינת כח מלמעלה, אך יכול להיות מניעות ועיכובים בההמשכה למטה. אך בפסוק זה, מפני שמדובר ב"תעשה רצוני" - קיום כל התורה - כנ"ל, לכן בא השכר בהבטחה - "לא תהיה גו'". 

Heading