חיפוש / SEARCH
בלתי מוגה
מוגה
ליקוט:
מאמרים
ד"ה כי ישאלך בנך
בלתי מוגה - מהדורה חדשה
סה"מ י"א ניסן ח"א
תוכן ענינים
ישראל… דור שבן דוד בא כו'". (ס"א)
ביום ההולדת צ"ל חשבון נפש כללי החל מנקודת העיקרית (בכל העבודה ד"לשמש את קוני") - ענין היגיעה ד"אדם לעמל יולד"; "בכל דרכיך דעהו" - בכל רגע ממש כולל שבת ויום טוב כי לא ברא הקב"ה דבר אחד לבטלה ואם רגע אחד אינו מנוצל לכוונה הכללית - מזיק כוונת הבריאה (משל לזה מבעל הבית'סטע בביתה); לפ"ז מובן מ"ש הרמב"ם "יראה עצמו וכל העולם"; מוכרח להיות ענין התשובה - תיקון כל פרט; הכח לזה - ביציאת מצרים; ביאור בריש קאפיטל ע"ב בתהלים: "לשלמה אלקים משפטיך למלך תן גו'". (ס"ב)
"בכל יום ויום חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים" - להכיר שבתוך לבושי הטבע ישנם נסים בדוגמת יציאת מצרים או בהשגחה פרטית בגלוי וזוהי ההכנה לנסים שבגאולה האמיתית והשלימה - כשם שיציאת מצרים היתה ע"י האמונה. (ס"ג)
המשך ה"הדרן" על מסכת כתובות - בענין "עתידין כל אילני סרק שבארץ ישראל שיהיו טוענין פירות" וביאור מחלוקת הרמב"ם והראב"ד בענין שינוי הטבע לעתיד לבא; ע"ד התנהגות המפלגות הדתיות בארץ ישראל. (ס"ד)
אודות האמונה אל מול מאורעות השואה ל"ע - הטענות הן מפני שראייתנו היא בדוגמת המביט רגע א' באירוע שיש לו תחלה וסוף ומטרה וכו'. (ס"ה)
ע"ד "ע"א מוסדות" שבודאי יתרחבו וכו' ד"מי שיש לו מנה רוצה מאתיים"; ביאור בתחלת קאפיטל עב בתהלים "לשלמה אלקים משפטיך למלך תן", דהי' "דן כיוצרו" ללא עדים והתראה כי ראה את שרש הענינים למעלה. אבל הפסק דין צ"ל לאחרי שהבין כך בשכלו, ועפ"ז - אף ש"כל האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם (ובאם לאו - גורם היזק), אעפ"כ מצינו שגדולי ישארל לא אמרו "בשם אומרו" לאחר שנקבע בשכלם ובדוגמת הלשונות השווים בראשונים; בענין "ע"א מוסדות" אין להסתפק בקירוב יהודים לתורה ומצוות אלא צ"ל שהמקורבים יהיו "טופח ע"מ להטפיח". (ס"ו)
ענין מיוחד בחג הפסח - הדגשת השייכות לדורות הבאים, וההוראה - בחשיבות החינוך. (ס"ז)
לנצל את הימים שעד חג הפסח לחלוקת מצה שמורה; בשנה הבאה - ע"ב מוסדות והשתתפות מהתוועדות זו. (ס"ט)
* * *
בענין ב' תקופות בימות המשיח
תיווך דברי הרמב"ם שבימות המשיח לא יבטל דבר ממנהגו של עולם אלא עולם כמנהגו נוהג, עם דברי הגמרא שעתידים אילני סרק שיטענו פירות (ותיווך הסתירות בדברי הרמב"ם עמצו) - שבתקופה הראשונה דימות המשיח עולם כמנהגו נוהג, ובתקופה השני' יהי' שינוי וחידוש במעשה בראשית.
הגהות
עוד
השיחה שבלקו"ש חכ"ז פ' בחוקותי שיחה א, תורגם ללה"ק ונדפס (בספר חידושים וביאורים בש"ס, ואח"כ) בקונטרס דבר מלכות, שכ"ק אד"ש הואיל לחלקו לכאו"א. לקונטרס המלאה.
בלתי מוגה
מוגה
ליקוט:
מאמרים
English
תוכן ענינים
א-ג) שייכות שבת הגדול לפסח; ביאור בלשון אדה"ז בשו"ע: ואותו היום שבת הי׳ שהרי בה' בשבת יצאו ישראל ממצרים; ד) ב"נס גדול״ דשבת הגדול ; ה-ז) יצי"מ יסוד גדול ועמוד חזק כו'; בפסוק: אשר הוצאתיו מאוץ מצרים; היציאה ממיצרים וגבולים ע״י התעוררות הנפש האלוקית ולימוד התורה; ח-יג) בטעם ה״נס גדול" עוד בטרם היציאה ממצרים; הנס גדול ע"י עבודת בנ"י באופן דילוג מן הקצה אל
הקצה; בגאולה קרובה, כימי צאתך מאמ"צ גו׳; יד-יט) החידוש בעבודת יציאת מצרים דפסח ושבת הגדול על זכירת יציאת מצרים דכל השנה; כ-כב) שייכות מיוחדת דחינוך לחג הפסח; כג-כד) אודות שאלת הד' בנים, וסדרם; כה) הדין בקרבן פסח ״מביא ושוחט ע״י בנו ובתו הקטנים״; כו-כז) פעולת ״מבצע פסח״ עם כל אחד מישראל; כח) שאלות הד׳ בנים בעניני תורה; במאמר "תכלית הידיעה שלא נדעך״; כט) עשרת המבצעים ו״מבצע פסח״; ל) מאמר ד״ה לכן אמור לבנ״י; לא-לב) ביאור בפירש״י ע״פ צוה ה׳ לעשות; לג) בהערות לקוטי לוי״צ על זוהר פרשתינו במעשה הגמ׳ זבחים בענין "והיו מלכים אומניך״; לד-לה) הכרת תודה לאלו שאיחלו ברכות ליום ההולדת; מעלת הכרת הטוב; לו-לח) השינויים שעושים בפסח ״כדי להתמיה את התינוקות״; לט-מד) ביאור שיטת הרמב״ם בדין קטן שהגדיל בין שני פסחים כו׳; חילוק שיטת הלימוד דהגאון הרגוצ'ובי ושיטת הלימוד של הגר״ח מבריסק; בקושיית התוס׳ באכילת קטן: היאך מאכיל פסח שלא למנויו כו׳; בלשון שו״ע אדה״ז: כל דבר שהוא משום חינוך מצוה מותר כו׳ כגון להאכיל פסח לקטן כו׳; מה) קטנות וגדלות בזמן הגלות ולעתיד לבוא; מו-נב) המשך הביאור בפירש״י; נג) ענין פרה אדומה ע״פ פנימיות התורה; נד) המשך הביאור בהערות לזוהר; נה-נו) חסדים וגבורות בעבודת ה׳; נז) בדין חגירת אבנט; נח) מצנפת ואבנט של כה״ג; נט-סב) בגלות, ״היינו כחולמים״ וצ״ל פתרונו לטובה; מעלת הענינים כפי שהם בשרשם בתורה; סיפור מכ״ק אדמו״ר האמצעי שנתעלף בעת שמיעת פ׳ התוכחה; סג) עשרת המבצעים ומבצע גאולה האמיתית.
משיחות מוצש"פ צו, אחרון של פסח ומוצש"פ שמיני (משולב) מוגה
א) ברמב״ם הל׳ קרבן פסח בדין קטן שהגדיל בין פסח ראשון לפסח שני; ב) ביאור ר׳ חיים הלוי והצפע״נ על הרמב״ם; ג-ו) בלשון אדה״ז: כל דבר שהוא משום חינוך מצוה מותר כו׳ כגון להאכיל פסח לקטן כו׳; ז-ח) במ״ש בצפע״נ: דגם פטור כיון דהפעולה שלו קיימת נפטר אף בזמן שנתחייב; ט) בענין פסח שני רגל בפ״ע; י) בדין קטן שהגדיל בפורים דערי מוקפות שחל בשבת שמקדים לקרוא בי״ד.
משיחות מוצש"פ צו, אחרון של פסח ומוצש"פ שמיני (משולב) מוגה
א) ברמב״ם הל׳ קרבן פסח בדין קטן שהגדיל בין פסח ראשון לפסח שני; ב) ביאור ר׳ חיים הלוי והצפע״נ על הרמב״ם; ג-ו) בלשון אדה״ז: כל דבר שהוא משום חינוך מצוה מותר כו׳ כגון להאכיל פסח לקטן כו׳; ז-ח) במ״ש בצפע״נ: דגם פטור כיון דהפעולה שלו קיימת נפטר אף בזמן שנתחייב; ט) בענין פסח שני רגל בפ״ע; י) בדין קטן שהגדיל בפורים דערי מוקפות שחל בשבת שמקדים לקרוא בי״ד.
ENGLISH
1. The relationship of Shabbos HaGadol to the holiday of Pesach
2. The spiritual service involved in bringing the Pascal sacrifice
3. The continuous effects of Pesach
4. The relationship between Pesach and Chinuch (Education)
5. The fifth son. The need to bring every Jew to the Seder
בלתי מוגה
מוגה
מאמרים
ד"ה בכל דור ודור
בלתי מוגה - מהדורה חדשה
סה"מ י"א ניסן ח"ב
תוכן ענינים
שיחה א: "פותחין בברכה" - ביאור הכוונה והמעלה בזה - המשכת ברכתו של הקב"ה, כפרט ובקשר ל"גבורות" - תגבורת ההמשכה וההשפעה.
שיחה ב: הכרת תודה לכל המברכים ובמיוחד - לנשיא ארצות הברית שיתרפא מחליו כו'; מהמאורע (של הנסיון לפגוע בו) יש ללמוד הוראה ע"ד הכרח וחשיבות החינוך (מי שהתכוין לרצוח בא מבית שלא חסר לו כלום ו"לא עצבו אביו" כו') בכלל, ובעיקר - בחינוך להכרה בבורא העולם "עין רואה ואוזן שומעת כו'" והפצת הענין בכל הבתי ספר גם העממיים.
שיחה ג: הכוונה דהכרת תודה היא גם שעי"ז פועל כדרוש: כיון שהקב"ה הצילו ונתן לו בריאות הגוף עליו לנצל השפעתו למען צדק ויושר כו' לא רק במדינה זו, אלא בכל העולם; עד"ז צ"ל בעבודת כאו"א מישראל מישראל - לנצל כחותיו כראוי ועשיר שהביא קרבן עני לא יצא - ו"מעלין בקודש".
שיחה ד: בהמשך להנ"ל - ע"ד חובת המדינה להשפיע בעולם אמונה, צדק ויושר וכו' עי"ז שלא תהי' תלוי' במדינות אחרות, כפי שהוא עתה לגבי "אויל" (נפט), יש ללמוד מענין ברכת החמה ולנצל את הכחות שאפשר להוציא מן השמש; הטעם שעוXקים בענינים אלו ולא מדברים דברי תורה, מפני שצ"ל "והתפללו אל שלום העיר" וע"פ מ"ש הרמב"ם שע"י פעולה אחת מביא הצלה לכל העולם כו'.
שיחה ה: התעוררות ע"ד "מבצע פסח" וכל "המבצעים" ומעלין בקודש - הצעה חדשה (בשיחה שלאח"ז).
שיחה ו: מעיקרי ענין "צבאות ה'" - פעולת האחדות (שמתבטאת בכינוסים, בלבושים וכו') והאחדות האמיתית ע"י התורה: כתיבת ספר תורה מיוחד עבור "צבאות ה'" בירושלים עיר הקודש וכל האותיות ימכרו לילדים וילדות שלפני גיל מצוות. פרטים שונים במבצע.
שיחה ז: ביאור הוראות השיעור היומי בחומש, בענין "שחוטי חוץ" - ע"ד הזהירות שחלבו ודמו של יהודי (התענוג וההתלהבות כו') לא ינוצלו לענינים שהם "חוץ" לקדושה, אלא רק "על מזבח ה'".
עוד
ראה בהוס' לשיחו"ק
בלתי מוגה
מוגה
ליקוט:
מאמרים
ד"ה כי ישאלך בנך
בלתי מוגה - מהדורה חדשה
סה"מ י"א ניסן ח"ב
English
תוכן ענינים
שיחה א: התורה היא חיינו ובכל דבר צ"ל לימוד הוראה ממנה, ובהתוועדות זו - "פותחין בברכה" להודות לכל המברכים ולכל המשתתפים; קשר מיוחד לימי הפסח שענינם (כמ"ש בהגדה של פסח) "לפיכך אנחנו חייבים להודות ולהלל".
שיחה ב: ענין הכרת התודה וההתמסרות כו' מודגש ביציאת מצרים - שהיתה מפני ש"בני בכורי ישראל" - כפי שרואים ביחס הורים לילדיהם במדה יתירה יותר מביחס ילדים להוריהם.
שיחה ג: מלבד תפקידם של הילדים לשמוע להוריהם ולכבדם כו', יש להם שליחות מיוחדת - השפיע, באותם ענינים שהם יודעים, על הוריהם ועל סביבתם - "והשיב לב אבות על (ידי) בנים".
שיחה ד: הוראת חג הפסח בשנה זו, שנת השמיטה, ושייכותה לכל השנים; עד"ז - בכמה ענינים בתורה, הדגשה באופן מסוים ומזה - לימוד בכללות הענין: בשמות הממונים במקדש, "ממחרת השבת" (- הדגשה בקביעות חג הפסח בשבת), יציאת העבד בשביעית שלו שחלה בשנת השמיטה וכיו"ב - הביאור בפרטיות בכ"ז.
שיחה ה: הלימוד מהקביעות בפ' צו - במעלת הזריזות, וביום השלישי - שהוכפל בו כי טוב.
שיחה ו: י"א ניסן "נשיא לבני אשר… מעדני מלך" - ענין התענוג; הביאור בזה בפנימיות הענינים וההוראה בעבודה.
ENGLISH
1. The Torah of life All of our actions must be governed by Torah Open with blessing An expression of gratitude
2. The importance of the education of young children
3. An address to the children. The need to “return the hearts of the parents through the children”
4. The connection between Yud-Alef Nissan, Friday and Parshas Tzav
5. The relation between Yud-Alef Nissan and pleasure
2. The importance of the education of young children
3. An address to the children. The need to “return the hearts of the parents through the children”
4. The connection between Yud-Alef Nissan, Friday and Parshas Tzav
5. The relation between Yud-Alef Nissan and pleasure
מאמרים
ד"ה כימי צאתך
בלתי מוגה - מהדורה חדשה
סה"מ י"א ניסן ח"ב
תוכן ענינים
שיחה א: בעשרה מישראל העילוי ד"אלקים נצב בעדת א-ל", "קדמה שכינה", ובאופן ד"נצב", ובמעמד כו"כ עשיריות מישראל - ביתר שאת, ובפרט במקום קדוש, וביומין זכאין. (ס"א)
שיחה ב: סיפור על יהודי בעל "יאכטה" שפעל על "רב החובל" לחשוב אודות בורא העולם - ע"י שהלך לבטח דרכו בהנהגתו האישית. (ס"ז)
שיחה ג: חג הפסח - זמן מסוגל לענין החינוך: הצורך לחוקק חוק שבכל בתי הספר העממיים יהי' בהתחלת היום "רגע של שתיקה". (סט"ז)
שיחה ד: ההוראה ד"יום הולדת" - היות האדם "ברי' חדשה", ולכן אין לו להתחשב במצבו הקודם. (סכ"ד)
שיחה ה: ה"מבצעים" ושייכותם לחג הפסח. (ס"ל)
ענין בנגלה - חיוב דצלי בקרבן פסח. (סל"ה)
"הדרן" על מסכת מגילה - מיסמך גאולה לגאולה. (סל"ו)
שיחה ו: אמירת "מה נשתנה" ע"י עורך ה"סדר", לאחרי ששואל הבן - כדעת הרמב"ם. (סל"ז)
הדגשת מצות הצדקה בליל הסדר; חלוקת דולרים ע"י ה"טנקיסטים", לתת לצדקה עבור צרכי הפסח. (סל"ח)
ENGLISH
1. Distinction of a congregation (ten Jews) — “ G‑d stands in the assembly of G‑d;” even greater distinction when many Jews present.
2. Distinction of time, place and aim of this farbrengen.
3. Lesson from a Jewish yacht owner regarding obligation to influence non-Jews to think of G‑d and fulfill the Seven Noachide Laws.
4. Above story provides rebuttal to those who question the mitzvah campaigns.
5. Lesson from idea of a “birthday” — a Jew can start afresh every day.
בלתי מוגה
מאמרים
ד"ה כי ישאלך בנך (המשך: א)
בלתי מוגה - מהדורה חדשה
סה"מ י"א ניסן ח"ב
English
תוכן ענינים
שיחה א: ס"א - הדגשת הענין ד"פותחין בברכה" בחודש ניסן, ביום הששי, ובסמיכות לחג הפסח - בעשור לחודש
שיחה ב: ס"ט - יום הששי - בריאת האדם, כחו לפעול תיקון ושלימות הבריאה - "מילאו את הארץ וכבשוה"; הן בחיים הפרטיים - "פרו ורבו", וחינוך הילדים, והן בחיים הכלליים - "לשבת יצרה" ע"י קיום שבע מצוות בני נח; רגע של שתיקה בכל בתי הספר; הכרזת נשיא המדינה על יום החינוך והצורך בקיום שבע מצוות בני נח
שיחה ג: ס"כ - הדגשת הרגע המדוייק דמאורעות חג הפסח - ביטול הגלות "בחצי הלילה", ויציאת מצרים "בעצם היום הזה"; הצורך לייקר כל רגע ורגע; העבודה דיצי"מ הן במצב של תכלית החושך - "בחצי הלילה", והן במצב של "שלימות העבודה" - "בעצם היום הזה"
שיחה ד: ס"ל - הדרן על מסכת תענית וספר הרמב"ם - י"ל בפ"ע; מבצע פסח ושאר המבצעים
שיחה ה: סל"ב - מזמור פ"ג בתהלים - "אלקים אל דמי לך וגו'"; הדפסת ספרי התניא - הפצת המעיינות חוצה - הכנה לגאולה; ספר התניא הוצאת האלף, וחלוקתו לכל המשתתפים בהתוועדות
* * *
הדרן על הרמב"ם (מוגה):
גדר מצות ידיעת ה' לשיטת הרמב"ם בריש ספר היד, והקשר לסיום ספר היד; ביאור לשונות הרמב"ם (הלכות יסודי התורה פ"ב הי"א, פ"ד ה"י) בנוגע למעשה בראשית ומעשה מרכבה; הכרח הקדמת לימוד ענינים אלו ללימוד ההלכות שלאחריהם (ברמב"ם).
גדר מצות ידיעת ה' לשיטת הרמב"ם בריש ספר היד, והקשר לסיום ספר היד; ביאור לשונות הרמב"ם (הלכות יסודי התורה פ"ב הי"א, פ"ד ה"י) בנוגע למעשה בראשית ומעשה מרכבה; הכרח הקדמת לימוד ענינים אלו ללימוד ההלכות שלאחריהם (ברמב"ם).
* * *
הדרן על הרמב"ם ומסכת תענית
ב' אופנים בידיעת אלקות, בחיוב ובשלילה, וחילוקי הדרגות בחיוב ושלילה בעילוי אחר עילוי עד אין־סוף - בסיום הרמס"ם ובסיום מסכת תענית, והחילוק שבין ב' הסיומים זה לגבי זה באופן של חיוב ושלילה.
ENGLISH
1. Particular emphasis on “Open with a blessing” in the month of Nissan, on Friday, close to Pesach, on the tenth of the month.
2. Special nature of Friday — creation of man with the ability to improve on nature.
3. “Be fruitful and multiply, fill the earth and subdue it” — man’s power to change the world for the better; in man’s personal life — having children and educating them properly.
4. Person has ability to influence his surroundings, to make the world a decent, productive place; proposal for a “moment of silence”; President’s proclamation.
5. Request and demand for Moshiach’s coming; thousandth edition of Tanya.
הגהות
עוד
הדרן על הרמב"ם
בש"פ וישב תשד"מ, כ"ק אד"ש הורה לערוך חלוקה בספר היד החזקה להרמב"ם ע"מ לסיימו ביום הולדת הרמב"ם - ערב פסח. (נדפס בההנחה של ועד הנחות התמימים סל"ג-ד)
בההתוועדות די"א ניסן, כ"ק אד"ש ערך הדרן (כנהוג מידי שנה) על הרמב"ם ועל מסכת תענית, וביאר התחלת ספר מדע בענין ידיעת ה'. והמשכו בהתוועדויות דאחש"פ וש"פ אמור.
ועד הנחות בלה"ק ערכו את ההדרן, ויצא לאור בפנ"ע.
לקראת ש"פ יתרו תשמ"ה, ועד להפצת שיחות ערכו את ההדרן משיחות הנ"ל, בשילוב שיחת ש"פ וארא תשמ"ה בתור ליקוט. (ונדפס בחכ"ו ע' 114, יתרו שיחה א).
לאחר מכן, לרגל הו"ל של קובץ "מגיני מלך" (ע"י בית חב"ד באפעלו, נ.י.) ערכו את השיחות הנ"ל מחדש בתור "הדרן", וכ"ק אד"ש הואיל להגיהו (עוה"פ), ואף הוסיף בו כמה ענינים.
בהגהות, נמצא צילום ההגהות של ההגהה השני' (עבור קובץ "מגיני מלך").
פתק בכתי"ק שרשם כ"ק אדמו"ר שליט"א בקשר לשיחה זו.
בחורף תשנ"ב, מסר כ"ק אדמו"ר שליט"א את הספר התוועדויות תשד"מ, יחד עם ספרים נוספים, לספריית אגו"ח. בין דפי הספר נמצא פתק זה, ונדפס אח"כ בריש ספר תו"מ הדרנים על הרמב"ם והש"ס, שי"ל אז לקראת יום הבהיר י"א ניסן תשנ"ב צדי"ק שנה.
בש"פ וישב תשד"מ, כ"ק אד"ש הורה לערוך חלוקה בספר היד החזקה להרמב"ם ע"מ לסיימו ביום הולדת הרמב"ם - ערב פסח. (נדפס בההנחה של ועד הנחות התמימים סל"ג-ד)
בההתוועדות די"א ניסן, כ"ק אד"ש ערך הדרן (כנהוג מידי שנה) על הרמב"ם ועל מסכת תענית, וביאר התחלת ספר מדע בענין ידיעת ה'. והמשכו בהתוועדויות דאחש"פ וש"פ אמור.
ועד הנחות בלה"ק ערכו את ההדרן, ויצא לאור בפנ"ע.
לקראת ש"פ יתרו תשמ"ה, ועד להפצת שיחות ערכו את ההדרן משיחות הנ"ל, בשילוב שיחת ש"פ וארא תשמ"ה בתור ליקוט. (ונדפס בחכ"ו ע' 114, יתרו שיחה א).
לאחר מכן, לרגל הו"ל של קובץ "מגיני מלך" (ע"י בית חב"ד באפעלו, נ.י.) ערכו את השיחות הנ"ל מחדש בתור "הדרן", וכ"ק אד"ש הואיל להגיהו (עוה"פ), ואף הוסיף בו כמה ענינים.
בהגהות, נמצא צילום ההגהות של ההגהה השני' (עבור קובץ "מגיני מלך").
פתק בכתי"ק שרשם כ"ק אדמו"ר שליט"א בקשר לשיחה זו.
בחורף תשנ"ב, מסר כ"ק אדמו"ר שליט"א את הספר התוועדויות תשד"מ, יחד עם ספרים נוספים, לספריית אגו"ח. בין דפי הספר נמצא פתק זה, ונדפס אח"כ בריש ספר תו"מ הדרנים על הרמב"ם והש"ס, שי"ל אז לקראת יום הבהיר י"א ניסן תשנ"ב צדי"ק שנה.
בלתי מוגה
מוגה
ליקוט:
מאמרים
ד"ה כימי צאתך (המשך: א)
בלתי מוגה - מהדורה חדשה
סה"מ י"א ניסן ח"ב
תוכן ענינים
שיחה א: ס"א - הפתיחה בברכה - "ברוך הבא בשם ה' ברכנוכם מבית ה'", ובמיוחד בחודש ניסן, ביום השלישי בשבוע, ובפ' שמיני
שיחה ב: ס"ט - סיבת ההתוועדות - אינה קשורה עם איש פרטי, אלא עם המשך "שלשלת הזהב" דחסידות חב"ד והפצת המעיינות חוצה, וסיבה נוספת בהתוועדות זו - סיום לימוד הרמב"ם, "גמרה של תורה"
שיחה ג: סט"ו - "הדרן" על הרמב"ם
שיחה ד: סכ"ז - היחס של הרמב"ם לאוה"ע, הן בספרו - הלכות ז' מצוות ב"נ, והן בהנהגתו בחיי היום-יום - הושטת עזר וסיוע לכל אדם, יהודים וגוים, ולכן, יש לעשות "שטורעם" אודות הרמב"ם - ובפרט בקשר ליובל ה-850 להולדתו - גם בין אוה"ע, והעיקר - לפעול שיקיימו ז' מצוות ב"נ, "לשבת יצרה"
שיחה ה: סל"ה - שיעור חומש היומי, והקשר עם ספר הרמב"ם; חת"ת ומבצעים
שיחה ו: סל"ט - י"א ניסן - נשיא לבני אשר, ענין התענוג, תענוג ב"דעה את ה'", עד לבחי' "ועמך לא חפצתי"; הקשר למספר י"א, ולענין הקטורת - שיעור חומש היומי
שיחה ז: סמ"ג - סיום ההתוועדות - בצדקה וניגוני שמחה
שיחה ט: סמ"ה - חלוקת משקה עבור ה"סיומים" על הרמב"ם שייערכו לפני חג הפסח
* * *
הדרן על הרמב"ם (מוגה)
שלימות לימוד התורה ("דעה את הוי'") לעתיד לבוא - "לא יהי' עסק כו' אלא לדעת את ה' בלבד" - שלילת כל עסק אחר שגם הוא עבודה למקום ב"ה, כי אם "לדעת את ה'", ואך ורק לשם ידיעת ה' ("בלבד"), שזוהי שלימות לימוד התורה באופן שנעשה "מוכתר בכתר תורה" (שברמב"ם הלכת ת"ת פ"ג ה"ו), ולעתיד לבוא תהי' מעלה זו אצל כל באי העולם (גם בני נח), ש"לא יהי' עסק כל העולם אלא לדעת את ה' בלבד".
ENGLISH
1. From the world we see that “G‑d is great.” Yet, He concealed Himself to allow existence. We can make an abode in the lower worlds for the Shechinah hence, the two levels of blessing “with the Name of the L‑rd ... from the House of the L‑rd.”
2. The reason for this farbrengen? To strengthen the work of Chabad Chassidus and to make a siyum on the Rambam.
3. In the Torah reading of Shemini today, we find the sublimation of the sacrifices. This concept was introduced at Matan Torah and carried on in the Halachos of the Rambam.
4. The tribe of Asher represented the redemption of Israel when all pleasure will be in knowing G‑d.
5. The Rambam’s life exemplified the principle of helping others even to the detriment of self. This applies to Jew and gentile just as he taught the Seven Noachide Laws for the gentiles.
הגהות
עוד
[השער לקו' ה"הדרן על הרמב"ם"].