תשי"א
תשי"ב
תשי"ג
תשי"ד
תשט"ו
תשט"ז
תשי"ז
תשי"ח
תשי"ט
תש"כ
תשכ"א
תשכ"ב
תשכ"ג
תשכ"ד
תשכ"ה
תשכ"ו
תשכ"ז
תשכ"ח
תשכ"ט
תש"ל
תשל"א
תשל"ב
תשל"ג
תשל"ד
תשל"ה
תשל"ו
תשל"ז
תשל"ח
תשל"ט
תש"מ
תשמ"א
תשמ"ב
תשמ"ג
תשד"מ
תשמ"ה
תשמ"ו
תשמ"ז
תשמ"ח
תשמ"ט
תנש"א
מאמרים - תש"ל
הנחות
בלתי מוגה - מהדורה ישנה
בלתי מוגה - מהדורה חדשה
סיכום:
התשובה לבן חכם: תומ"צ מתוך ביטול
שאלת הבן חכם אינו כפשוטו, כי נקרא חכם ויודע מה הם ג' סוגי המצוות. אלא שאלתו היא איך ע"י קיום עדות, חוקים, ומשפטים שהם כנגד כהן לוי ישראל, בגשמיות, ממשיך מעצמות אוא"ס, הרי דווקא ע"י עבודה רוחנית כעבודת האבות ניתן להמשיך אור אין סוף. שאלתו היא מצד החכמה. ותשובת האב, "עבדים היינו לפרעה במצרים ויוציאנו", שהקב"ה הוציא אותנו משעבוד גשמי דווקא, ולכן עבודתנו היא בגשמיות. אך לאחר כל הטעמים ממשיך האב ואומר: "ויצוונו ה' לעשות את כל החוקים האלה ליראה". שהטעם האמיתי לקיום המצוות בגשמיות דווקא הוא כי נתאווה הקב"ה להיות לו ית' דירה בתחתונים, כביאור אדה"ז בזה שעל תאווה אין שואלים קושיות. וקיום התומ"צ הינו מתוך ביטול דווקא, כולל ב' הדרגות עבד נאמן ועבד פשוט עד לחיבור שניהם יחד.
התשובה לבן חכם: תומ"צ מתוך ביטול
שאלת הבן חכם אינו כפשוטו, כי נקרא חכם ויודע מה הם ג' סוגי המצוות. אלא שאלתו היא איך ע"י קיום עדות, חוקים, ומשפטים שהם כנגד כהן לוי ישראל, בגשמיות, ממשיך מעצמות אוא"ס, הרי דווקא ע"י עבודה רוחנית כעבודת האבות ניתן להמשיך אור אין סוף. שאלתו היא מצד החכמה. ותשובת האב, "עבדים היינו לפרעה במצרים ויוציאנו", שהקב"ה הוציא אותנו משעבוד גשמי דווקא, ולכן עבודתנו היא בגשמיות. אך לאחר כל הטעמים ממשיך האב ואומר: "ויצוונו ה' לעשות את כל החוקים האלה ליראה". שהטעם האמיתי לקיום המצוות בגשמיות דווקא הוא כי נתאווה הקב"ה להיות לו ית' דירה בתחתונים, כביאור אדה"ז בזה שעל תאווה אין שואלים קושיות. וקיום התומ"צ הינו מתוך ביטול דווקא, כולל ב' הדרגות עבד נאמן ועבד פשוט עד לחיבור שניהם יחד.
נערך ע"י הר' שנ"ז שי' פרקש
מיוסד:
לכללות המאמר ראה מאמרי פסח ה'ש"ת, ד"ה כי ישאלך. בסופו מפרש הפסוק דמזמור ס"ט השייך לשנה זו: וישבו שם וירשוה (ישראל) וזרע עבדיו ינחלוה (לוי) ואוהבי שמו ישכנו בה (כהן).
לכללות המאמר ראה מאמרי פסח ה'ש"ת, ד"ה כי ישאלך. בסופו מפרש הפסוק דמזמור ס"ט השייך לשנה זו: וישבו שם וירשוה (ישראל) וזרע עבדיו ינחלוה (לוי) ואוהבי שמו ישכנו בה (כהן).