תשי"א
תשי"ב
תשי"ג
תשי"ד
תשט"ו
תשט"ז
תשי"ז
תשי"ח
תשי"ט
תש"כ
תשכ"א
תשכ"ב
תשכ"ג
תשכ"ד
תשכ"ה
תשכ"ו
תשכ"ז
תשכ"ח
תשכ"ט
תש"ל
תשל"א
תשל"ב
תשל"ג
תשל"ד
תשל"ה
תשל"ו
תשל"ז
תשל"ח
תשל"ט
תש"מ
תשמ"א
תשמ"ב
תשמ"ג
תשד"מ
תשמ"ה
תשמ"ו
תשמ"ז
תשמ"ח
תשמ"ט
תנש"א
מאמרים - תשכ"ז
הנחות
מוגה
בלתי מוגה - מהדורה ישנה
סיכום:
שכר מעשינו ועבודתינו.
קודם ירידת הנשמה למטה היתה לה מחדו"מ באופן הכי נעלה, השכר מירידתה, גילוי העצמות, הוא בגלל העבודה ברעו"ד ומס"נ. בפשטות, השכר ינתן לאחר ביאת המשיח, אבל לפי פירוש הצ"צ "והיה עקב תשמעון" על עקבתא דמשיחא, ניתן השכר בסוף זמן הגלות, קשר ב' הפירושים יובן מלשון אדה"ז (תניא פל"ו) "תכלית השלימות של ימות המשיח ותחה"מ תלוי במעשינו ועבודתינו כל זמן משך הגלות" בעל ההילולא כותב בהגהותיו לעיין באגה"ק סי"ב שם מחלק בין "מעשה" שהוא טבע והרגל ל"עבודה" שהיא ביגיעה יותר מטבעו ומדייק ש'מעשינו' קאי על ימות המשיח ו'עבודתינו' על תחיית המתים.
"מעשינו", הוא טבע נפה"א, גם בע"ת מגלה את תוקף התקשרות בעצם נשמתו כמו אצל צדיק, כך יתרון עבודת הנשמה למטה מעורר כוחות נעלמים עצמיים.
"עבודתינו", חידוש בכל פרטי עבודה, כמו בע"ת שזדונות נעשו זכויות יותר מצדיק, פועל חידוש בגוף ונה"ב כי אהבת ה' אצלו הוא נגד טבעה לכן נפסד צורתה ובטלה לגמרי, ופועל חידוש גם בנה"א שאהבתה לא תהיה מצ"ע (האוהב) אלא מצד אלוקות (הנאהב) ופועל חידוש גם באחדות ה' נגד טבע העולם המעלים ע"י גילוי כח בל"ג עד שגם העולם מיוחד עמו ית', ופועל חידוש באדם המברר שביטולו אינה מצד מציאותו אלא מצד אלוקות.
בעל ההילולא מסר נפשו על קדה"ש, וגם רע"ק חיפש מס"נ הרי זה בטבע כל ישראל, אלא החידוש שהולך נגד טבע ורצון הנשמה לחיות, זה פועל חידוש ועליה בנה"א שגם המס"נ שלה הוא בביטול. כך גם כוונת הצמצום אינה בשביל הגילוי שהיה לפנ"ז אלא אור חדש למעלה מהתפשטות, עצם האור ועד להעלם העצמי.
בשכר מעשינו ועבודתינו לעת"ל ב' תקופות: א. ימות-המשיח, גילוי 'מעשינו', תענוג המורגש, גילוי טבע הנפה"א. ב. תחיית-המתים, גילוי 'עבודתינו', תענוג בלתי מורגש, העלם העצמי למעלה מטבע הנפה"א.
"ודאי תושלם הכוונה במעשינו ועבודתינו בבירור חושך הגלות ועקביים כפשוטם, הצדיקים ע"י הניסיונות ומס"נ בפועל מבררים ניצוצות גקה"ט וממשיכים לבניהם ותלמידיהם שלא יצטרכו לנסיונות ומכ"ש למס"נ כפשוטה אלא למסירת הרצון ויהיה אצלם מעשינו ועבודתינו מתוך מנוחה והרחבה כפשוטן ואמיתיים בשמחה וטוב לבב".
רקע:
הוא מאמר ראשון בהתוועדות זו (השני ד"ה ועתה ישראל), שניהם נאמרו בשעתו בסגנון של שיחה.
ביאור נפלא בגודל מעלת "מעשינו ועבודתינו" בעקבתא דמשיחא מיוסד על דיוק לשון "מעשינו ועבודתינו" בתורת בעל ההילולא.
מדבר על גודל מעלת המס"נ שלו שנפטר לפני זמנו מתוך יסורים ועינויים.
המאמר יצא לאור מוגה בקונטרס כ"ף מנחם-אב תשמ"ז.