תשי"א
תשי"ב
תשי"ג
תשי"ד
תשט"ו
תשט"ז
תשי"ז
תשי"ח
תשי"ט
תש"כ
תשכ"א
תשכ"ב
תשכ"ג
תשכ"ד
תשכ"ה
תשכ"ו
תשכ"ז
תשכ"ח
תשכ"ט
תש"ל
תשל"א
תשל"ב
תשל"ג
תשל"ד
תשל"ה
תשל"ו
תשל"ז
תשל"ח
תשל"ט
תש"מ
תשמ"א
תשמ"ב
תשמ"ג
תשד"מ
תשמ"ה
תשמ"ו
תשמ"ז
תשמ"ח
תשמ"ט
תנש"א
מאמרים - תשכ"ז
הנחות
בלתי מוגה - מהדורה ישנה
בלתי מוגה - מהדורה חדשה
סיכום:
"היינו כחולמים", המשכת מקיפים
"היינו כחולמים", המשכת מקיפים
חלום הוא חיבור שני הפכים בנושא אחד. בעבודה, הוא, שבשעת התפילה נרגש אצלו אין עוד מלבדו ואח"כ הולך ומתייגע בעסקיו במילי דעלמא, שהם דבר והיפוכו ממש. שורש החלום ממקיף העליון הנושא כל הפכים יחיד כי הוא למעלה משניהם. לכן בזמן הגלות: "היינו כחולמים", ענין הגלות הוא "עיבור ז"א בבטן אימא דאצילות" הוא המקיף העליון המחבר כל ההפכים. ועי"ז מגיעים לעת"ל "בשוב ה' את שיבת ציון" לתשובה שקדמה לעולם, כי תשובה וימות המשיח ענינם אחד. ו"אז יאמרו בגויים הגדיל ה' לעשות עם אלה" הגדלה בשם הוי' ע"י תשובה ובירור הניצוצות מהקליפות ("יאמרו בגויים").
קשור לפרשת מסעי, שנכתבו המסעות להודיע חסדו של מקום, שגם ענין בלתי רצוי (כאן חששת כו') נהפך לחסדו של מקום, וכן במאסר וגאולה די"ב י"ג תמוז שהיה תחילה בלתי רצוי ונהפך מן הקצה אל הקצה.
נערך ע"י הר' שנ"ז שי' פרקש
רקע:
"ומבאר כ"ק אדמו"ר הצ"צ במאמרו ד"ה זה (ומפרטי הענינים שבמאמר, נראה שהוא מיוסד על ד"ה זה שבתו"א) שלעתיד לבוא, בשוב ה' את שיבת ציון, אז יראו כולם אשר כל משך הגלות היינו כחולמים". כנראה הכוונה לד"ה זה שנדפס לאח"ז במאמרי אדה"ז תקס"ה ח"א. וראה גם ד"ה להבין ענין החלומות באוה"ת בראשית כרך ו' תתש, ב ואילך. וראה גם ד״ה להבין ענין החלומות תשכ״ד. לפני שהתחיל אמר: "לפני יום הש"ק הגיעו לכאן כמה "ביכלאַך" חסידות, ע"י יהודי שהוא לאו דוקא מ"שפּיץ חב"ד", אלא רק לאחרונה התקרב ליהדות וחסידות; (כ"ק אדמו"ר שליט"א אמר בבת שחוק:) אינני יודע אם הוא מניח גם תפילין דר"ת, אבל עכשיו הוא יהודי שומר תומ"צ בכל הפרטים, ודוקא הוא הביא כו"כ ביכלאַך חסידות ממדינתנו מלפנים, מתוך מסירת נפש כו' .. ובין ה"ביכלאַך" שהגיעו, ישנו מאמר ד"ה שיר המעלות בשוב הוי' את שיבת ציון, שניכר שהוא של הצמח-צדק, ומיוסד על מאמר ד"ה זה בתורה אור, לא רק בנוגע לכללות תוכן המאמר, אלא גם בנוגע לפרטי הענינים שבו".
"ומבאר כ"ק אדמו"ר הצ"צ במאמרו ד"ה זה (ומפרטי הענינים שבמאמר, נראה שהוא מיוסד על ד"ה זה שבתו"א) שלעתיד לבוא, בשוב ה' את שיבת ציון, אז יראו כולם אשר כל משך הגלות היינו כחולמים". כנראה הכוונה לד"ה זה שנדפס לאח"ז במאמרי אדה"ז תקס"ה ח"א. וראה גם ד"ה להבין ענין החלומות באוה"ת בראשית כרך ו' תתש, ב ואילך. וראה גם ד״ה להבין ענין החלומות תשכ״ד. לפני שהתחיל אמר: "לפני יום הש"ק הגיעו לכאן כמה "ביכלאַך" חסידות, ע"י יהודי שהוא לאו דוקא מ"שפּיץ חב"ד", אלא רק לאחרונה התקרב ליהדות וחסידות; (כ"ק אדמו"ר שליט"א אמר בבת שחוק:) אינני יודע אם הוא מניח גם תפילין דר"ת, אבל עכשיו הוא יהודי שומר תומ"צ בכל הפרטים, ודוקא הוא הביא כו"כ ביכלאַך חסידות ממדינתנו מלפנים, מתוך מסירת נפש כו' .. ובין ה"ביכלאַך" שהגיעו, ישנו מאמר ד"ה שיר המעלות בשוב הוי' את שיבת ציון, שניכר שהוא של הצמח-צדק, ומיוסד על מאמר ד"ה זה בתורה אור, לא רק בנוגע לכללות תוכן המאמר, אלא גם בנוגע לפרטי הענינים שבו".