תשי"א
תשי"ב
תשי"ג
תשי"ד
תשט"ו
תשט"ז
תשי"ז
תשי"ח
תשי"ט
תש"כ
תשכ"א
תשכ"ב
תשכ"ג
תשכ"ד
תשכ"ה
תשכ"ו
תשכ"ז
תשכ"ח
תשכ"ט
תש"ל
תשל"א
תשל"ב
תשל"ג
תשל"ד
תשל"ה
תשל"ו
תשל"ז
תשל"ח
תשל"ט
תש"מ
תשמ"א
תשמ"ב
תשמ"ג
תשד"מ
תשמ"ה
תשמ"ו
תשמ"ז
תשמ"ח
תשמ"ט
תנש"א
מאמרים - תשמ"ו
הנחות
בלתי מוגה - מהדורה ישנה
סיכום:
קדושה למעלה 'כתר על ראשו' מעבודת ישראל
ירידת והמשכת אלקות, "השמים כסאי" לישיבה, כל קומתו ראש ומוח יורד למטה. הדום רגלי, כסא קטן שמעמידים תחת רגלי היושב להגבי' ולעלות מלמטה למעלה. שניהם נפעלים ע"י עבודת האדם, שמים וארץ. לימוד התורה וקיום המצוות. ע"י תורה פועל ענין כסאי, המשכת אלקות מלמעלה למטה, וע"י מצוות בדברים גשמיים פועל הדום רגלי, העלאת הגשמי מלמטה למעלה, אף שהעולם על מילואו נברא מ"מ פועלים עילוי בעולם. שייכות הפרשה (קדושים) להפטרה, "קדוש אני ה'" הוא נתינת כח ותביעה (דאס מאנט) להיות "קדושים תהיו" ול' הבטחה, הקדושה דישראל למטה היא תוצאה ומסובב מהקדושה שלמעלה. אתם מתקדשים בי ואני מתקדש בכם. שניהם אמת, נתינת כח מלמעלה לעבודה, נשמה שנתת בי, הנותן בעין יפה הוא נותן, בכח זה עובדת הנשמה למטה. וע"י נפחתה בי מוסיפה למעלה, למעשה ידיך תכסוף. ע"י שנמשכה בו נה"א ונעשה בר מצוה מתחיל לעסוק במצוות, אז מוסיף קדושה למעלה, אתם מתקדשים בי, ואח"כ ע"י עבודתו פועל שיהי' השמים כסאי והארץ הדום רגלי, אני מתקדש בכם. וזהו פירוש המדרש שבני המדינה עשו ג' כתרים למלך ונתן כתר אחד בראשו. בכתרים אלו הנמשכים ע"י עבודת בני המדינה ישנם ב' הבחינות הנ"ל. בתחילה ע"י עבודת האדם, ואח"כ ישנה נתינת הכתרים ע"י המלך, הקב"ה. ובזה גופא יש ב' הכתרים שנתן בראש בניו והכתר האחד שנתן על ראשו, שנמשך גילוי ממקום נעלה ביותר, למעלה מגדר עליון ותחתון, וממנו נמשך כתר אחד על ראשו, למעלה מראשו. ויש לקשר כל זה גם עם ענין ספירת העומר, וספרתם לכם מלמטה דוקא, זה מביא את הגילוי דמ"ת. ויחד עם זה כתיב ממחרת השבת שהכח לספירה זו נמשך מלמעלה, מבחי' השבת והפסח שלמעלה מענין הספירה. וזה נותן כח שתהי' אח"כ שלימות העבודה דוספרתם לכם גו' תספרו חמשים יום, עד להגילוי דמתן תורה.
נערך ע"י הר' שנ"ז שי' פרקש
קדושה למעלה 'כתר על ראשו' מעבודת ישראל
ירידת והמשכת אלקות, "השמים כסאי" לישיבה, כל קומתו ראש ומוח יורד למטה. הדום רגלי, כסא קטן שמעמידים תחת רגלי היושב להגבי' ולעלות מלמטה למעלה. שניהם נפעלים ע"י עבודת האדם, שמים וארץ. לימוד התורה וקיום המצוות. ע"י תורה פועל ענין כסאי, המשכת אלקות מלמעלה למטה, וע"י מצוות בדברים גשמיים פועל הדום רגלי, העלאת הגשמי מלמטה למעלה, אף שהעולם על מילואו נברא מ"מ פועלים עילוי בעולם. שייכות הפרשה (קדושים) להפטרה, "קדוש אני ה'" הוא נתינת כח ותביעה (דאס מאנט) להיות "קדושים תהיו" ול' הבטחה, הקדושה דישראל למטה היא תוצאה ומסובב מהקדושה שלמעלה. אתם מתקדשים בי ואני מתקדש בכם. שניהם אמת, נתינת כח מלמעלה לעבודה, נשמה שנתת בי, הנותן בעין יפה הוא נותן, בכח זה עובדת הנשמה למטה. וע"י נפחתה בי מוסיפה למעלה, למעשה ידיך תכסוף. ע"י שנמשכה בו נה"א ונעשה בר מצוה מתחיל לעסוק במצוות, אז מוסיף קדושה למעלה, אתם מתקדשים בי, ואח"כ ע"י עבודתו פועל שיהי' השמים כסאי והארץ הדום רגלי, אני מתקדש בכם. וזהו פירוש המדרש שבני המדינה עשו ג' כתרים למלך ונתן כתר אחד בראשו. בכתרים אלו הנמשכים ע"י עבודת בני המדינה ישנם ב' הבחינות הנ"ל. בתחילה ע"י עבודת האדם, ואח"כ ישנה נתינת הכתרים ע"י המלך, הקב"ה. ובזה גופא יש ב' הכתרים שנתן בראש בניו והכתר האחד שנתן על ראשו, שנמשך גילוי ממקום נעלה ביותר, למעלה מגדר עליון ותחתון, וממנו נמשך כתר אחד על ראשו, למעלה מראשו. ויש לקשר כל זה גם עם ענין ספירת העומר, וספרתם לכם מלמטה דוקא, זה מביא את הגילוי דמ"ת. ויחד עם זה כתיב ממחרת השבת שהכח לספירה זו נמשך מלמעלה, מבחי' השבת והפסח שלמעלה מענין הספירה. וזה נותן כח שתהי' אח"כ שלימות העבודה דוספרתם לכם גו' תספרו חמשים יום, עד להגילוי דמתן תורה.
נערך ע"י הר' שנ"ז שי' פרקש
הגהות
מיוסד:
"ידוע הדיוק בזה בתורה אור בתחלתו ובדרושים שלאח"ז, להבין איך שייך לומר עליו ית' כסאי והדום רגלי, שהרי אין לו דמות הגוף ואינו גוף, עם כל הפירושים שבענין זה המבוארים בהגהות וביאורים באוה"ת על מאמר זה". ראה אוה"ת בראשית כרך ו' תתרכג,ב. וראה גם אוה"ת ענינים ע' קיג–קיד. המשך תער"ב פ"ה.
"ידוע הדיוק בזה בתורה אור בתחלתו ובדרושים שלאח"ז, להבין איך שייך לומר עליו ית' כסאי והדום רגלי, שהרי אין לו דמות הגוף ואינו גוף, עם כל הפירושים שבענין זה המבוארים בהגהות וביאורים באוה"ת על מאמר זה". ראה אוה"ת בראשית כרך ו' תתרכג,ב. וראה גם אוה"ת ענינים ע' קיג–קיד. המשך תער"ב פ"ה.