תשי"א
תשי"ב
תשי"ג
תשי"ד
תשט"ו
תשט"ז
תשי"ז
תשי"ח
תשי"ט
תש"כ
תשכ"א
תשכ"ב
תשכ"ג
תשכ"ד
תשכ"ה
תשכ"ו
תשכ"ז
תשכ"ח
תשכ"ט
תש"ל
תשל"א
תשל"ב
תשל"ג
תשל"ד
תשל"ה
תשל"ו
תשל"ז
תשל"ח
תשל"ט
תש"מ
תשמ"א
תשמ"ב
תשמ"ג
תשד"מ
תשמ"ה
תשמ"ו
תשמ"ז
תשמ"ח
תשמ"ט
תנש"א
מאמרים - תשט"ז
הנחות
בלתי מוגה - מהדורה ישנה
בלתי מוגה - מהדורה חדשה
סיכום:
עבודת האדם תופס מקום למעלה.
בדרא דעקבתא דמשיחא "תשמעון ודאי" א"א לחכות יותר, אין למתי להניח את הבירורים (ס׳איז ניטאָ אויף ווען צו אָפּלייגן די בירורים), ולזאת תשמעון ודאי.
תשמעון, מחשבה; ושמרתם, דיבור, שמור זה משנה; ועשיתם, מעשה; תשמעון ג' פירושים: הבנה, מחשבה שבמח'; שמיעה, דיבור שבמח'; אסיפה, מעשה שבמח'. עי"ז ושמר גו' את הברית, מעשה; ואת החסד, מחשבה; ואת השבועה, דיבור.
ישראל עלו במחשבה עילאה, למעלה מבחי' מחשבה שבמח', פשיטות לגמרי, ע"י עבודתם למטה בכל מאודך מתעלים יותר, עושין רצונו של מקום (מדארף אויפמאכן א רצון במקום), פועלים רצון מלמעלה מהרצון ומהשתלשלות להמשיכו במקום ובהשתל', ואז ההנהגה למטה הוא בל"ג, אף שהעבודה היא רק בל"ג דנפש, 'מאד שלך', מ"מ ממשיך רצון העליון שלמעלה.
בהתבוננות האדם למטה, ש"הוי' (עילאה) אלקינו", כוחנו וחיותינו, עי"ז "הוי' (תתאה) אחד", מגיע לביטול בכל מאודך, עושין רצונו של מקום, ממשיכים רצה"ע שלמעלה מבחי' מחשבה עילאה שרש הנשמות.
"ושמר ה"א לך את הברית וגו'" לצורך המשכות הללו מלמעלה מהשתלשלות צריך לזה כריתות ברית (לכן מקדים ברית לחסד ושבועה) כדי שהעבודה דלמטה תתפוס מקום ותמשיך גילוי מלמעלה.
עבודת האדם תופס מקום למעלה.
בדרא דעקבתא דמשיחא "תשמעון ודאי" א"א לחכות יותר, אין למתי להניח את הבירורים (ס׳איז ניטאָ אויף ווען צו אָפּלייגן די בירורים), ולזאת תשמעון ודאי.
תשמעון, מחשבה; ושמרתם, דיבור, שמור זה משנה; ועשיתם, מעשה; תשמעון ג' פירושים: הבנה, מחשבה שבמח'; שמיעה, דיבור שבמח'; אסיפה, מעשה שבמח'. עי"ז ושמר גו' את הברית, מעשה; ואת החסד, מחשבה; ואת השבועה, דיבור.
ישראל עלו במחשבה עילאה, למעלה מבחי' מחשבה שבמח', פשיטות לגמרי, ע"י עבודתם למטה בכל מאודך מתעלים יותר, עושין רצונו של מקום (מדארף אויפמאכן א רצון במקום), פועלים רצון מלמעלה מהרצון ומהשתלשלות להמשיכו במקום ובהשתל', ואז ההנהגה למטה הוא בל"ג, אף שהעבודה היא רק בל"ג דנפש, 'מאד שלך', מ"מ ממשיך רצון העליון שלמעלה.
בהתבוננות האדם למטה, ש"הוי' (עילאה) אלקינו", כוחנו וחיותינו, עי"ז "הוי' (תתאה) אחד", מגיע לביטול בכל מאודך, עושין רצונו של מקום, ממשיכים רצה"ע שלמעלה מבחי' מחשבה עילאה שרש הנשמות.
"ושמר ה"א לך את הברית וגו'" לצורך המשכות הללו מלמעלה מהשתלשלות צריך לזה כריתות ברית (לכן מקדים ברית לחסד ושבועה) כדי שהעבודה דלמטה תתפוס מקום ותמשיך גילוי מלמעלה.
מיוסד:
היסוד הוא מאמר להצ"צ שנדפס אז בקונ' בפ"ע עם מ"מ והערות מהרבי, ולאח”ז באוה”ת ריש פרשתנו (עקב). וראה ד״ה זה במאמרי אדה״ז תקס״ג ח״ב. שערי תשובה (לאדהאמ״צ) חינוך פל״ה, ופל״ח ואילך. מאמרי אדהאמ״צ הנחות תקע״ז
רקע:
מאמר זה הוא תחילתו של המשך בן שלשה מאמרים (ד"ה ושמתי כדכד וד"ה שופטים ושוטרים - הבאים לאחריו).
מאמר זה ולאחריו באו עם תיקונים בכתי"ק ונדפסו בהוספות לסה"מ מלוקט תמוז-אלול.