תר"צ - תש"י
תש"י
תשי"א
תשי"ב
תשי"ג
תשי"ד
תשט"ו
תשט"ז
תשי"ז
תשי"ח
תשי"ט
תש"כ
תשכ"א
תשכ"ב
תשכ"ג
תשכ"ד
תשכ"ה
תשכ"ו
תשכ"ז
תשכ"ח
תשכ"ט
תש"ל
תשל"א
תשל"ב
תשל"ג
תשל"ד
תשל"ה
תשל"ו
תשל"ז
תשל"ח
תשל"ט
תש"מ
תשמ"א
תשמ"ב
תשמ"ג
תשד"מ
תשמ"ה
תשמ"ו
תשמ"ז
תשמ"ח
תשמ"ט
תש"נ
תנש"א
תשנ"ב
בלתי מוגה
English
תוכן ענינים
שיחה א: ס"א - ב' הפכים ביום ההסתלקות: "שריפת בית אלקינו", ו"פועל ישועות בקרב הארץ", כלומר, המשכת הברכה למטה מטה, עד למקום דהיפך הברכה, שעי"ז מהפכים את היפך הברכה לברכה. והקשר לסיום (גמר ושלימות) מסכת (ענין ה)ברכות (ע"י הפיכת היפך הברכה), וכן סיום הש"ס (במשנה וגמרא) - שבהם מודגש ענין הברכה, עד לשלימות הברכה, ע"י הפיכת היפך הברכה לברכה
שיחה ב: סי"א - א) ביאור העילוי דיום המיתה באופן המובן ושייך גם לבני-נח - ירידה צורך עלי'
סט"ו - ב) ירידה צורך עלי' גם בנוגע למצב העולם בתקופה האחרונה, ולפעמים גם אצל יהודים שמתנהגים באופן דהיפך אהבת ישראל כו' - מסימני הגאולה, "יתבררו ויתלבנו ויצרפו רבים", טובה גם עבורם, שלא יהי' מקום לטעות בגודל הירידה שלהם, ועי"ז יחזרו בתשובה
סי"ט - ג) הדגשת הענין דאהבת ישראל, לברך את כאו"א מישראל בטוב הנראה והנגלה - בסמיכות לחודש אלול
שיחה ג: סכ"ג - ענין הברכה בכללות חיי האדם (הוספה לגבי התחלת הבריאה) - תינוק שהולך וגדל, ובפרט תשב"ר, שבשביל הבל פיהם העולם מתקיים, ועד שנקראים "משיחי". הקשר להתחלת מסכת ברכות - "מאימתי קורין את שמע בערבית" - ענין האמונה והתפלה (ק"ש) מתחיל בגיל הילדות ("בערבית"), "חנוך לנער גו' גם כי יזקין לא יסור ממנה". פעולת החינוך - גם אצל בני-נח, והצורך להנהיג "רגע של תשיקה" בבתי-הספר העממיים
שיחה ד: סל"ב - א) פרשת השבוע - "ראה" - קיום התומ"צ באופן של ראי'. ושיעור חומש היומי: "והי' המקום אשר יבחר גו'", "ירחיב ה' אלקיך את גבולך" - "עי"ז ש"תעשה הטוב והישר בעיני ה' אלקיך"
סל"ד - ב) ב' הקצוות ב"כי ירחיב ה"א את גבולך" - התעסקות בעניני הארץ, עד לירידה דאכילת בשר כו', ומצב זה דוקא הו"ע של הרחבה - ע"ד ב' ההפכים שביום ההסתלקות
סל"ו - שיעור היומי ברמב"ם - עירוב חטאת העוף עם עולת העוף: חטאת העוף למטה - בעבודת האדם. והעירוב דחטאת עם עולה - בדוגמת חיבור ב' ההפכים שביום ההילולא
שיחה ה: סל"ט - א) שיעור תהלים דכ"ף מנ"א - "תגל הארץ", "בכל מקומות ממשלתו" - ע"ד חיבור הפכים שביום ההסתלקות
סמ"ב - ב) תורתו של בעל ההילולא - בענין הברכות
סמ"ג-ה - ג) סיום ההתוועדות - בצדקה (גם מגבית צדקה), וניגוני שמחה
סמ"ו - ד) סיום ס"ת לילדי ישראל ע"י ה"כותל המערבי"
ENGLISH
1. The yahrzeit of a tzaddik is a tragic day and at the same time it effects salvation in the world. It is also a time of farbrengen. By making a siyum we incorporate the joy of completion of a section of Torah. The tractate Berachos ends with the theme of blessings, the last mishnah in the Talmud speaks of blessing and peace. The final dictum of the Gemara deals with changing a negative subject to an optimistic subject. May the new year be blessed with all the blessings of the alphabet.
2. The phenomenon of death is universal, and as it pertains to “habitation” on the earth the Noachite inhabitants of the world also seek the explanation of death. When one fulfills his mission in life he is worthy of reward which will be received only after the soul leaves the body and takes on its spiritual existence. Wild behavior is a harbinger of the pre-Messianic period when all confusion will be cleared up and the wicked will recognize their evil.
3. The additional benevolence of blessings is more evident in a growing child. Children must be educated to have faith in G‑d and pray to G‑d. Non-Jewish children must be given the opportunity of a “Moment of Silence” in public schools. They should think about the Creator.
4. If we do not “see” G‑d’s miracles how can we “see” the revelation at Sinai? Through our good actions we bring the revelation of G‑dliness. All children should have a letter in the communal Sefer Torah.