תר"צ - תש"י
תש"י
תשי"א
תשי"ב
תשי"ג
תשי"ד
תשט"ו
תשט"ז
תשי"ז
תשי"ח
תשי"ט
תש"כ
תשכ"א
תשכ"ב
תשכ"ג
תשכ"ד
תשכ"ה
תשכ"ו
תשכ"ז
תשכ"ח
תשכ"ט
תש"ל
תשל"א
תשל"ב
תשל"ג
תשל"ד
תשל"ה
תשל"ו
תשל"ז
תשל"ח
תשל"ט
תש"מ
תשמ"א
תשמ"ב
תשמ"ג
תשד"מ
תשמ"ה
תשמ"ו
תשמ"ז
תשמ"ח
תשמ"ט
תש"נ
תנש"א
תשנ"ב
בלתי מוגה
מאמרים
ד"ה ויאמר גו' מה תצעק (המשך: ב)
תוכן ענינים
מוגה
שיחה ד: הכנות לחגיגות סיום מחזור השני דלימוד הרמב"ם. (י"ל בקונטרס בפ"ע)
בלתי מוגה
שיחה א: ס"א - ביום השבת שלאחרי ההילולא - ב' קצוות: תכלית העילוי - מחד גיסא, ולאידך גיסא - המשכתו למטה בגדרי העולם. ובהדגשה יתירה - אצל נשיאי חב"ד. שעל ידם באה פנימיות התורה באופן ד"יתפרנסון", "זה א-לי (מצד השגתי וידיעתי) ואנוהו" ("אני והו דבוקים יחד"). וההוראה - שכל העילויים דיום ההילולא צריכים להשפיע ולפעול במעשה בפועל ("המעשה הוא העיקר"), הפצת התורה והיהדות והמעיינות חוצה בפועל ממש, כן שיוכל להראות באצבע ולומר "זה" - הנה היהודים שקירב לתורה ויהדות ומעיינות החסידות
שיחה ד: הכנות לחגיגות סיום מחזור השני דלימוד הרמב"ם. (י"ל בקונטרס בפ"ע)
בלתי מוגה
שיחה א: ס"א - ביום השבת שלאחרי ההילולא - ב' קצוות: תכלית העילוי - מחד גיסא, ולאידך גיסא - המשכתו למטה בגדרי העולם. ובהדגשה יתירה - אצל נשיאי חב"ד. שעל ידם באה פנימיות התורה באופן ד"יתפרנסון", "זה א-לי (מצד השגתי וידיעתי) ואנוהו" ("אני והו דבוקים יחד"). וההוראה - שכל העילויים דיום ההילולא צריכים להשפיע ולפעול במעשה בפועל ("המעשה הוא העיקר"), הפצת התורה והיהדות והמעיינות חוצה בפועל ממש, כן שיוכל להראות באצבע ולומר "זה" - הנה היהודים שקירב לתורה ויהדות ומעיינות החסידות
שיחה ב: סי"ב - הקביעות דחמשה עשר בשבט ביום השבת - חיבור שלימות החמה (יום השבת) עם שלימות הלבנה (ט"ו, קיימא סיהרא באשלמותא), "תמידים כסדרם ומוספים כהלכתם"; והעילוי לגבי החיבור דשבת ר"ח - מעלת ה"בפועל" לגבי "בכח"
סט"ז - בפרשת המן ובמ"ת (בפ' יתרו שמתחילים לקרוא במנחה) - המשכת ענין נעלה ("לחם מן השמים", "מן השמים דברתי עמכם") למטה מטה, ובאופן שנמשך למטה כמו שהוא למעלה ממש. וההוראה - שההתעוררות בזמני סגולה צריכה לבוא למעשה בפועל, ובאותו אופן כמו בעת ההתעוררות
שיחה ג: סכ"ד - שאלות בפרש"י (טז, טז-יח) "עומר לגולגולת" בדיוק
סכ"ה - לקוטי לוי"צ (ס"ע סב ואילך) - ב' אופני צדקה
סכ"ו - שיעורי הרמב"ם: (1) "מצות עשה להלוות לעניי ישראל". (2) "חזקה היא שאין אדם פורע בתוך זמנו" - אינה שייכת בנוגע לחיובו של הקב"ה ב"פדיון-הבן", לפדות את בנ"י, "בני בכורי ישראל", מן הגלות; הצעקה "עד מתי", "דאלאי גלות", "אידן גייט ארויס פון גלות"
ס"ל - חלוקת משקה עבור הפעולות דהפצת התורה והיהדות והמעיינות חוצה
שיחה ה: סל"ב - הביאור בפרש"י
סל"ד - (1) הקשר דספ"י בצדקה וגמ"ח עם החזקה דאין אדם פורע תוך זמנו - מצד המלוה. (2) הוראה ב"תיקון הדעות" מדיוק הרמב"ם שכולל גמ"ח לעשירים ב"מ"ע להלוות לעניי ישראל" - שגם גמ"ח לעשירים צ"ל מתוך ספ"י כמו לעניים
ENGLISH
1. Shabbos brings completion to the days of the preceding week, including the 10th of Shvat, Hillula of the Previous Rebbe. A Chabad Nasi teaches his disciples in an essential and intense manner. The life of the tzaddik is spiritual. When I comprehend G‑d, I unite with G‑d. Action is the essential thing.
2. Shabbos represents the complete sun cycle, the 15th of Shvat represents the complete moon cycle. Shabbos represents the regular Divine service of “daily sacrifices.” The apex of the month represents continual growth — like the waxing moon — of the “Mussaf offerings.” Bittul is also advancement.
3. In Beshallach we read of the Manna and in Yisro of Matan Torah, two events which we must think about every day. Both descended from heaven without change. We, too, must draw down the lofty wellsprings to reach the farthest places. Do not worry about your livelihood, clear your mind for the goal of spreading Torah.
4. In Rambam we are learning the Laws of Lending. A borrower does not pay ahead of time. Similarly, in Pidyon Haben all agree, that the father does not pay the Kohen before the time. G‑d can redeem us before the time for He is eternal and He has promised to redeem us. We must cry out “How long? — end the galus!”
5. We must lend to the rich man who is in temporary need, and we must show him the same kindness as the poor man. For this reason the Rambam says only to lend to the poor man, meaning, anyone who is in need deserves the same treatment.