תר"צ - תש"י
תש"י
תשי"א
תשי"ב
תשי"ג
תשי"ד
תשט"ו
תשט"ז
תשי"ז
תשי"ח
תשי"ט
תש"כ
תשכ"א
תשכ"ב
תשכ"ג
תשכ"ד
תשכ"ה
תשכ"ו
תשכ"ז
תשכ"ח
תשכ"ט
תש"ל
תשל"א
תשל"ב
תשל"ג
תשל"ד
תשל"ה
תשל"ו
תשל"ז
תשל"ח
תשל"ט
תש"מ
תשמ"א
תשמ"ב
תשמ"ג
תשד"מ
תשמ"ה
תשמ"ו
תשמ"ז
תשמ"ח
תשמ"ט
תש"נ
תנש"א
תשנ"ב
בלתי מוגה
מאמרים
ד"ה יהודה אתה יודוך
English
תוכן ענינים
שיחה א: ס"א - ספר בראשית, "ספר הישר", הוא בבחינת "מעשה אבות סימן (ונתינת-כח) לבנים", ובמיוחד - בנוגע לעבודה בגלות מצרים (התחלת ספר שמות), עד למתן-תורה (לאחרי הקדמת הגלות), אשר, זוהי הכוונה דכל התורה כולה, לפעול בירור העולם - "לתת להם נחלת גוים". וההכנה לזה (ב"מעשה אבות" שבספר בראשית) - ירידת יעקב ובניו למצרים, ועבודתם בקיום התומ"צ במצרים, שעי"ז ניתן כח וחיזוק ("חזק חזק ונתחזק") לכללות מעשינו ועבודתינו במשך זמן הגלות
שיחה ב: סי"ב - מעלתן המיוחדת של נשי ישראל - שבשבת זו מתקיימת פגישה שלהן - (א) "בשכר נשים צדקניות . . נגאלו ישראל ממצרים", שהעמידו "צבאות-השם" ללא כל חשבונות כו', (ב) מסירותה של רחל אמנו שוויתרה על קבורה במערת המכפלה "כדי שתהא לעזרה לבני'" במצב של גלות, ועי"ז פעלה את ההבטחה ד"ושבו בנים לגבולם"
שיחה ג: סכ"ג - שאלות בפרש"י (מט, לג) - "יעקב אבינו לא מת"
סכ"ד - לקוטי לוי"צ (ע' רכט) - "הברכות התחילו מיהודה", והקשר עם הדרוש דתו"א שהתחלתו בפסוק דיהודה
סכ"ה - שיעור היומי ברמב"ם - החילוק בין מקנה "פירות דקל" למקנה "דקל לפירותיו". וב"פירות דקל", גופא - החילוק בין הדיוט להקדש, בעבודת האדם לקונו
סכ"ו - חלוקת משקה
שיחה ד: סכ"ז - הביאור בפרש"י
ס"ל - ביאור התחלת הדרוש דתו"א - ע"פ המבואר בלקוטי לוי"צ
סל"א - הביאור בשיעור היומי ברמב"ם
סל"ד - הוספה בשמחה
ENGLISH
1. The book of Bereishis deals with the lives of the Patriarchs, whose deeds are a “sign” for the Jewish people. Serving G‑d altruistically is a lofty exercise, we inherit the power from Avraham. G‑d wants us to convert the “heritage of the nations” into Eretz Yisrael. Similarly, we must spread G‑dliness to all corners of the world. Saying “Chazak” at the conclusion of Bereishis gives us strength to go into the galus [in the book of Shemos].
2. The redemption from Egypt came when it did as a reward for the righteous women of that generation. Their example of raising sons and daughters to be the “Legions of G‑d” should be emulated by Jewish women today. Rachel, our Matriarch, relinquished her right to be buried in the Machpelah cave in order to help her descendants when they would be driven into exile many years later. In her merit G‑d promised that we will return to our homeland.
3. Rashi says that “Yaakov, our father, is not dead.” The Torah says: “...was brought back to his people.” The five-year-old Chumash student remembers having learned that when one passes away before his time it is not called “death” in Torah. Yaakov could complain that his life was not so long as his father’s, and we must demand of G‑d “How long must the galus last?!”