תר"צ - תש"י
תש"י
תשי"א
תשי"ב
תשי"ג
תשי"ד
תשט"ו
תשט"ז
תשי"ז
תשי"ח
תשי"ט
תש"כ
תשכ"א
תשכ"ב
תשכ"ג
תשכ"ד
תשכ"ה
תשכ"ו
תשכ"ז
תשכ"ח
תשכ"ט
תש"ל
תשל"א
תשל"ב
תשל"ג
תשל"ד
תשל"ה
תשל"ו
תשל"ז
תשל"ח
תשל"ט
תש"מ
תשמ"א
תשמ"ב
תשמ"ג
תשד"מ
תשמ"ה
תשמ"ו
תשמ"ז
תשמ"ח
תשמ"ט
תש"נ
תנש"א
תשנ"ב
בלתי מוגה
מוגה
ליקוט:
מאמרים
English
תוכן ענינים
שיחה א: שבת מברכים מר-חשון - (א) שק"מ הראשון לברכתם של ישראל, (ב) בשבת שלאחרי שמח"ת - השלימות ("ויכולו") דכל עניני שמח"ת, כולל - שלימות הגילוי ד"אתם נצבים היום" שבר"ה ("בכסה ליום חגינו") שזוהי ברכתו של הקב"ה שבכחה מברכים ישראל את החדשים, (ג) ב"שבת בראשית" - ענין ה"ראש" להורות על ההמשכה בכל השנה כולה
שיחה ב: הקביעות דר"ה מר-חשון בימים ג-ד - "גמול דלים" - מדגישה שכל העילויים דתשרי, תכליתם ומטרתם - שיומשכו בעבודה דמר-חשון (וכל השנה כולה), ודוקא עי"ז משלימים את הכוונה דדירה בתחתונים
שיחה ג: השייכות דלימוד שיעורי חומש בפ' בראשית - ליום שמח"ת; דחייתם לאסרו חג - מפני אפס הפנאי בשמח"ת שיש לנצל כל רגע ורגע שבו ל"מצות היום בשמחה", משא"כ כאשר מפסיק ומבטל בלאה"כ
שיחה ד: א) שאלות בפרש"י: (1) "שמים . . אש ומים כו". (2) שמות הדגים.
ב) לקוטי לוי"צ ((ע' ג') - הלימוד מ"תורה לנביאים ומנביאים לכתובים כו'" בליל חגה"ש
ד) מכירת ה"מצוות" בשבת בראשית
ג) שיעור היומי ברמב"ם - הל' תמורה
שיחה ה: א) הביאור בפרש"י - בענין "שמים"
ב) הביאור בלקוטי לוי"צ - הלימוד "מתורה לנביאים כו'" בליל חגה"ש באופן ד"פעולה נמשכת" על כל השנה כולה
ג) ביאור בדברי הרמב"ם (ריש הל' תמורה) "הציבור והשותפין אין עושין תמורה" - על יסוד ביאורו (בסו, הל' תמורה) אודות טעם כללות הציווי דתמורה
ד) חלוקת משקה עבור סיום הרמב"ם, ועבור מלוה מלכה דקרן גמ"ח
שיחה ב: הקביעות דר"ה מר-חשון בימים ג-ד - "גמול דלים" - מדגישה שכל העילויים דתשרי, תכליתם ומטרתם - שיומשכו בעבודה דמר-חשון (וכל השנה כולה), ודוקא עי"ז משלימים את הכוונה דדירה בתחתונים
שיחה ג: השייכות דלימוד שיעורי חומש בפ' בראשית - ליום שמח"ת; דחייתם לאסרו חג - מפני אפס הפנאי בשמח"ת שיש לנצל כל רגע ורגע שבו ל"מצות היום בשמחה", משא"כ כאשר מפסיק ומבטל בלאה"כ
שיחה ד: א) שאלות בפרש"י: (1) "שמים . . אש ומים כו". (2) שמות הדגים.
ב) לקוטי לוי"צ ((ע' ג') - הלימוד מ"תורה לנביאים ומנביאים לכתובים כו'" בליל חגה"ש
ד) מכירת ה"מצוות" בשבת בראשית
ג) שיעור היומי ברמב"ם - הל' תמורה
שיחה ה: א) הביאור בפרש"י - בענין "שמים"
ב) הביאור בלקוטי לוי"צ - הלימוד "מתורה לנביאים כו'" בליל חגה"ש באופן ד"פעולה נמשכת" על כל השנה כולה
ג) ביאור בדברי הרמב"ם (ריש הל' תמורה) "הציבור והשותפין אין עושין תמורה" - על יסוד ביאורו (בסו, הל' תמורה) אודות טעם כללות הציווי דתמורה
ד) חלוקת משקה עבור סיום הרמב"ם, ועבור מלוה מלכה דקרן גמ"ח
ENGLISH
1. This Shabbos has many facets. Mevarchim Mar-Cheshvan presents the first blessings we bestow with the power of Tishrei. As Shabbos Bereishis it appropriates blessing to all the months of the year.
2. Rosh Chodesh will be Tuesday and Wednesday the third and fourth days of the week. This symbolizes giving kindness to the poor. We must take the blessings of Tishrei and bestow them on MarCheshvan and the rest of the year.
3. Why was it suggested to start studying Bereishis on Simchas Torah? If every moment is not used to increase joy — then the time should be spent in studying Bereishis. Some matters crystallize only after “an awakening from below.”
4. In today’s Rambam section we see how his concluding explanation on the general theory of statutes will explain the halachah that when a partner substitutes an animal for a dedicated beast it does not become holy.