תר"צ - תש"י
תש"י
תשי"א
תשי"ב
תשי"ג
תשי"ד
תשט"ו
תשט"ז
תשי"ז
תשי"ח
תשי"ט
תש"כ
תשכ"א
תשכ"ב
תשכ"ג
תשכ"ד
תשכ"ה
תשכ"ו
תשכ"ז
תשכ"ח
תשכ"ט
תש"ל
תשל"א
תשל"ב
תשל"ג
תשל"ד
תשל"ה
תשל"ו
תשל"ז
תשל"ח
תשל"ט
תש"מ
תשמ"א
תשמ"ב
תשמ"ג
תשד"מ
תשמ"ה
תשמ"ו
תשמ"ז
תשמ"ח
תשמ"ט
תש"נ
תנש"א
תשנ"ב
בלתי מוגה
English
תוכן ענינים
1. מעלתה של שמחת בית השואבה בשבת (בזמן הגלות) - (א) מצד הקס"ד שאין מקום לשמחת ביה"ש כמו בזמן הבית, (ב) מצד העילוי דיום השבת, עד שפועל "ויכולו" בימים שלפניו, ומברך את הימים שלאחריו, כולל - שמחת ביה"ש שבהם
2. שמחת ביה"ש דלילה זו: (א) באופן ד"לכתחילה אריבער" - בהתאם לתוכן ענינם של האושפיזין דלילה זו: אדמו"ר מהר"ש, וכן "יוסף" - הוספה ע"י "אחר" שנעשה "בן" (וכן אהרן - לדעה אחת - שגם אצלו מודגש ענין ההוספה באופן ד"לכתחילה אריבער"), (ב) הדגשת פעולת השמחה גם ברחוב, ובנוגע לאוה"ע - "יוסף . . הוא המשביר לכל עם הארץ"
3. ביאור כללי בנוגע לאושפיזין - (א) כיצד יתכן שדוד המלך, ועאכו"כ הבעש"ט כו' עד לכ"ק אדמו"ר מהורש"ב נ"ע - היו "אושפיזין" בחג הסוכות שחגגו בנ"י מיד כשנכנסו ישראל לארץ. (ב) כיצד יתכן שהבעש"ט כו' עד לכ"ק אדמו"ר מהורש"ב נ"ע היו "אושפיזין עילאין" - בה שבעה שקיימו מצות ישיבה בסוכה בעלמא דין.
4. "לכתחילה אריבער" - בשיעור חומש היומי: (א) "ויעל משה מערבות מואב אל הר נבו גו' ויראהו ה' את כל הארץ גו' עד הים האחרון" - בראי' אחת. (ב) "ושמה לא תעבור" - למעליותא, מכיון שנשאר בדרגא שהגיע אלי' ביום הסתלקותו - שנר הנו"ן דבינה
5. "לכתחילה אריבער" - בשיעור היומי ברמב"ם: (א) סיום וחותם כל הלכות בכורות (תחילה) - בהלכות מעשר (סוף) כמו ראשיתן של הלכות בכורות הכוללים את כל ההלכות, לא רק נסב"ת ותב"ס, כי אם ביטול הגדרים דראש וסוף, "מבלי אשר ימצא ראש וסוף" - "לכתחילה אריבער". (ב) מעלת ידיעת האדם - שחוזר ומביא חטאת על הידיעה, אף שכבר הביא חטאת הנאכלת, ונתכפר לו, מ"מ, פועלת ידעתו חיוב קרבן חדש, שעולה עד רזא דא"ס
6. גם לאחרי ההגבלות דיום השבת - ניתן להוסיף בשמחה וריקודים דשמחת ביה"ש באופן ד"לכתחילה אריבער
2. שמחת ביה"ש דלילה זו: (א) באופן ד"לכתחילה אריבער" - בהתאם לתוכן ענינם של האושפיזין דלילה זו: אדמו"ר מהר"ש, וכן "יוסף" - הוספה ע"י "אחר" שנעשה "בן" (וכן אהרן - לדעה אחת - שגם אצלו מודגש ענין ההוספה באופן ד"לכתחילה אריבער"), (ב) הדגשת פעולת השמחה גם ברחוב, ובנוגע לאוה"ע - "יוסף . . הוא המשביר לכל עם הארץ"
3. ביאור כללי בנוגע לאושפיזין - (א) כיצד יתכן שדוד המלך, ועאכו"כ הבעש"ט כו' עד לכ"ק אדמו"ר מהורש"ב נ"ע - היו "אושפיזין" בחג הסוכות שחגגו בנ"י מיד כשנכנסו ישראל לארץ. (ב) כיצד יתכן שהבעש"ט כו' עד לכ"ק אדמו"ר מהורש"ב נ"ע היו "אושפיזין עילאין" - בה שבעה שקיימו מצות ישיבה בסוכה בעלמא דין.
4. "לכתחילה אריבער" - בשיעור חומש היומי: (א) "ויעל משה מערבות מואב אל הר נבו גו' ויראהו ה' את כל הארץ גו' עד הים האחרון" - בראי' אחת. (ב) "ושמה לא תעבור" - למעליותא, מכיון שנשאר בדרגא שהגיע אלי' ביום הסתלקותו - שנר הנו"ן דבינה
5. "לכתחילה אריבער" - בשיעור היומי ברמב"ם: (א) סיום וחותם כל הלכות בכורות (תחילה) - בהלכות מעשר (סוף) כמו ראשיתן של הלכות בכורות הכוללים את כל ההלכות, לא רק נסב"ת ותב"ס, כי אם ביטול הגדרים דראש וסוף, "מבלי אשר ימצא ראש וסוף" - "לכתחילה אריבער". (ב) מעלת ידיעת האדם - שחוזר ומביא חטאת על הידיעה, אף שכבר הביא חטאת הנאכלת, ונתכפר לו, מ"מ, פועלת ידעתו חיוב קרבן חדש, שעולה עד רזא דא"ס
6. גם לאחרי ההגבלות דיום השבת - ניתן להוסיף בשמחה וריקודים דשמחת ביה"ש באופן ד"לכתחילה אריבער
ENGLISH
1. The galus allows us to celebrate Simchas Bais HaShoeivah on Shabbos and Yom Tov. This brings added delight. Today’s Ushpizin, Yosef and the Rebbe Maharash bring us the message of “Lechat’chilah Aribber.” Similarly, we must influence the world.
2. The Ushpizin who visit the Sukkos are the souls of the Tzaddikim. But can they be both spiritual and corporeal at the same time? Moshe’s final vision was an expression of “Lechat’chilah Aribber,” his reward is higher than the Land.
3. In the Laws of Sin Offerings we learn that the thought of the person determines whether or not a sacrifice must be presented to the Sanctuary. The joy of Simchas Bais HaShoeivah must spread out into the public domain.