תר"צ - תש"י
תש"י
תשי"א
תשי"ב
תשי"ג
תשי"ד
תשט"ו
תשט"ז
תשי"ז
תשי"ח
תשי"ט
תש"כ
תשכ"א
תשכ"ב
תשכ"ג
תשכ"ד
תשכ"ה
תשכ"ו
תשכ"ז
תשכ"ח
תשכ"ט
תש"ל
תשל"א
תשל"ב
תשל"ג
תשל"ד
תשל"ה
תשל"ו
תשל"ז
תשל"ח
תשל"ט
תש"מ
תשמ"א
תשמ"ב
תשמ"ג
תשד"מ
תשמ"ה
תשמ"ו
תשמ"ז
תשמ"ח
תשמ"ט
תש"נ
תנש"א
תשנ"ב
בלתי מוגה
English
תוכן ענינים
1. מעלת שמחת ביה"ש ביום ששי בשבוע דחג הסוכות: (א) ביום הששי בשבוע מודגש ההמשך לימים שלפנ"ז וההכנה לימים שלאח,ז (שמחת ביה"ש דכל שאר ימי הסוכות), ועי"ז ניתוסף בענין השמחה - ג"פ: שמחת יום זה, שמחת הימים שלפניו, ושמחת הימים שלאחריו. (ב) יום הששי בשבוע קשור עם ראש השנה. ולכן מודגשת בו ביותר השמחה דחג הסוכות - הבאה מצד גילוי ההעלם דר"ה. (ג) בשיעור חומש דיום הששי - "אשריך ישראל" אותיות "שיר", ובתכלית העילוי - "מעונה אלקי קדם"
2. גודל העילוי דשמחת ביה"ש דלילה זו, מחד גיסא, והמשכתה למטה מטה, עד לעקב שברגל, לאידך גיסא - "נעוץ תחלתן בסופן וסופן בתחלתן", וענין זה (נתב"ס וסב"ת) מודגש גם בענינם של האושפיזין, ובשיעורי היום
3. שיעור היומי ברמב"ם - דיני מעשר בהמה בהלכות בכורות: "בכור" - תחילה, ו"מעשר" - סוף, והתכללותם - נתב"ס וסב"ת
4. שיעור היומי בחומש - "אשריך ישראל": סיום ברכותיו של משה, שבהם פתח דוד, הקשר דמשה ודוד (משיח) - תחילה וסוף - נתב"ס וסב"ת
5. ה"אושפיזין" דיום זה - אהרן והצ"צ: התעסקותו של אהרן עם "בריות", והתעסקותו של הצ"צ עם גדולי ישראל - נתב"ס וסב"ת, ובפרטיות יותר - יש התכללות זו אצל כאו"א מהם
6. נתב"ס וסב"ת - בשמו של ה"צמח צדק": "צמח" - "תחלתן", ו"צדק" - סופן
7. שמחת ביה"ש באופן דנתב"ס וסב"ת - ע"י שמחה וריקודים גם ברחוב, ובאופן הפועל על אוה"ע. והקשר עם אהרן - "אוהב את הבריות", ושיעור חומש היומי - "ואתה על במותימו תדרוך"
2. גודל העילוי דשמחת ביה"ש דלילה זו, מחד גיסא, והמשכתה למטה מטה, עד לעקב שברגל, לאידך גיסא - "נעוץ תחלתן בסופן וסופן בתחלתן", וענין זה (נתב"ס וסב"ת) מודגש גם בענינם של האושפיזין, ובשיעורי היום
3. שיעור היומי ברמב"ם - דיני מעשר בהמה בהלכות בכורות: "בכור" - תחילה, ו"מעשר" - סוף, והתכללותם - נתב"ס וסב"ת
4. שיעור היומי בחומש - "אשריך ישראל": סיום ברכותיו של משה, שבהם פתח דוד, הקשר דמשה ודוד (משיח) - תחילה וסוף - נתב"ס וסב"ת
5. ה"אושפיזין" דיום זה - אהרן והצ"צ: התעסקותו של אהרן עם "בריות", והתעסקותו של הצ"צ עם גדולי ישראל - נתב"ס וסב"ת, ובפרטיות יותר - יש התכללות זו אצל כאו"א מהם
6. נתב"ס וסב"ת - בשמו של ה"צמח צדק": "צמח" - "תחלתן", ו"צדק" - סופן
7. שמחת ביה"ש באופן דנתב"ס וסב"ת - ע"י שמחה וריקודים גם ברחוב, ובאופן הפועל על אוה"ע. והקשר עם אהרן - "אוהב את הבריות", ושיעור חומש היומי - "ואתה על במותימו תדרוך"
ENGLISH
This year the fifth day of Sukkos is Friday, representing the summation of creation and continuity. In Sukkos each day adds to the previous and on Friday it is more enhanced.
The Rambam connects the law of firstlings with the law of tithing. The beginning is connected with the end. Moshe used the word “Ashrei” at the end of the Torah (today’s portion) and Dovid started Tehillim with “Ashrei.” This connects the “first” redeemer with the “last” redeemer — Moshe and Dovid.
Today’s Ushpizin are Aharon and the Tzemach Tzedek, both taught Torah and brought peace and unity to the Jewish people. The Tzemach Tzedek’s name connects him to Mashiach. We must increase the joy of Simchas Bais HaShoeivah and it must affect the world around us, so that they will give respect and honor.
The Rambam connects the law of firstlings with the law of tithing. The beginning is connected with the end. Moshe used the word “Ashrei” at the end of the Torah (today’s portion) and Dovid started Tehillim with “Ashrei.” This connects the “first” redeemer with the “last” redeemer — Moshe and Dovid.
Today’s Ushpizin are Aharon and the Tzemach Tzedek, both taught Torah and brought peace and unity to the Jewish people. The Tzemach Tzedek’s name connects him to Mashiach. We must increase the joy of Simchas Bais HaShoeivah and it must affect the world around us, so that they will give respect and honor.