תר"צ - תש"י
תש"י
תשי"א
תשי"ב
תשי"ג
תשי"ד
תשט"ו
תשט"ז
תשי"ז
תשי"ח
תשי"ט
תש"כ
תשכ"א
תשכ"ב
תשכ"ג
תשכ"ד
תשכ"ה
תשכ"ו
תשכ"ז
תשכ"ח
תשכ"ט
תש"ל
תשל"א
תשל"ב
תשל"ג
תשל"ד
תשל"ה
תשל"ו
תשל"ז
תשל"ח
תשל"ט
תש"מ
תשמ"א
תשמ"ב
תשמ"ג
תשד"מ
תשמ"ה
תשמ"ו
תשמ"ז
תשמ"ח
תשמ"ט
תש"נ
תנש"א
תשנ"ב
בלתי מוגה
מאמרים
ד"ה ברוך הגומל
תוכן ענינים
שיחה א: ס"א - ביום השבת - גילוי בחי' התענוג שבכל ימי השבוע. הדגשתמ עלת ענין הגילוי - בהתהוות ובריאת כל העולמות. ובשבת שלאחרי ימי הגאולה - הוספה ועילוי בכל עניני הגאולה באופן של גילוי לגבי העלם
שיחה ב: ס"ח - הקביעות דשבת זו - (1) בפ' בלק, והשייכות לימי הגאולה - הענין ד"וקבל היהודים את אשר החלו לעשות" במאמרי הגאולה, "קבל" אותיות "בלק", העילוי בתומ"צ ("קיימו מה שקבלו כבר") ע"י ההעלם והסתר ד"בלק"; (2) בשבעה עשר בתמוז - ביטול הצום ("אין עצב בה"), והפיכתו לששון ולשמחה ("ביום שמחתכם אלו השבתות")
שיחה ג: סכ"ד - שאלות בפרש"י (כג, כב) - "אל מוציאם ממצרים"
סכ"ה - לקוטי לוי" צ (ריש פרשתנו) - הסיפור ע"ד הינוקה שהכיר בריח הלבושים כו', והקשר עם ימי הגאולה
סכ"ו - שאלות בפרקי אבות (פ"ו מ"ב) - "אין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתלמוד תורה"
סכ"ז - שיעור היומי ברמב"ם (הל' מאכלות אסורות רפ"ב) - איסור ל"ת בבע"ח שאין בהם סימן כלל
סכ"ח - אודות ה"פגישה"
שיחה ד: ס"ל - המשך ההתוועדויות דימי הגאולה, גם בי"ט תמוז - יום הברית
סל"א - ע"ד מחנות קיץ ו"מבצעים"
סל"ב - הביאור בפרש"י
סל"ג - הביאור בזהר
סל"ד - לימוד הל' ביהב"ח בימי "בין המיצרים" (משא"כ בשבת שחל בו י"ז תמוז)
סל"ה - הביאור בפרקי אבות
שיחה ה: סל"ט - אמיתתה וכבודה של תורה - בהלכות דשיעור היומי ברמב"ם
ENGLISH
1. The goal of physical creation is to reveal G‑dliness to human eyes. Shabbos reveals the delight of creation. Although the logic behind this may be out of our reach we must nevertheless continue in our Divine service and effect the proper results; increase the good resolutions of the 12th-13th of Tammuz.
2. Why would the Torah name a portion with the name of an evil person, Balak? In galus there is confusion, the word Balak (B’L’K’) has the same letters as Kebail (K’B’L’). But salvation comes out of the trouble. When the 17th of Tammuz occurs on Shabbos the negative aspects are nullified and the fast is postponed.
3. Why does the Torah use the present tense when speaking of the Exodus that happened in the past? There is a condition to our liberty — it is the acceptance of Torah and mitzvos.
4. When we study the laws of the structure of the Beis HaMikdash, the “construction does not cease.” During the “Three Weeks” study should include: Sefer Yechezkel, Mishnayos Middos, and Rambam, Laws of the Temple Structure.
5. The rules of Kashrus as presented by Rambam include Torah’s laws of nature. In the world of fauna we see how these laws are immutable and thus the Torah is verified and glorified.
True fry can bring real freedom, and make a person a Ben Chorin. This can only be after receiving the tablets which were engraved with the Ten Commandments — not written — but intrinsically engraved. One essence.eedom means not to be beholden to anyone or anything. Only Torah stud