תר"צ - תש"י
תש"י
תשי"א
תשי"ב
תשי"ג
תשי"ד
תשט"ו
תשט"ז
תשי"ז
תשי"ח
תשי"ט
תש"כ
תשכ"א
תשכ"ב
תשכ"ג
תשכ"ד
תשכ"ה
תשכ"ו
תשכ"ז
תשכ"ח
תשכ"ט
תש"ל
תשל"א
תשל"ב
תשל"ג
תשל"ד
תשל"ה
תשל"ו
תשל"ז
תשל"ח
תשל"ט
תש"מ
תשמ"א
תשמ"ב
תשמ"ג
תשד"מ
תשמ"ה
תשמ"ו
תשמ"ז
תשמ"ח
תשמ"ט
תש"נ
תנש"א
תשנ"ב
בלתי מוגה
מוגה
ליקוט:
מאמרים
ד"ה צאינה ראינה (המשך: ב)
English
תוכן ענינים
שיחה א: ס"א - "מועדים לשמחה" - החיצוניות דהיו"ט, ו"חגים וזמנים לששון" - הפנימיות דהיו"ט, ובזה גופא - "חגים" הו"ע חיצוני, ו"זמנים" - ענין פנימי, ע"ד החילוק שבין "חג השבועות" ל"זמן מתן תורתנו"
ס"י - החידוש ד"זמן מתן תורתנו" - הפעולה בגשמיות העולם, "לכם"; השמחה גם בענינים גשמיים, ובאופן שניכרת בגוף הגשמי - "מפזז ומכרכר"
שיחה ב: סי"ד - חגה"ש ושלושת הרועים: משה רבינו, דוד המלך, והבעש"ט והקשר לשיעורי חת"ת - חומש (משה), תהילים (דוד), ותניא (הפצת מעיינות הבעש"ט)
סט"ז - בשיעור היומי בתניא - התחלת שעהיוה"א - כל שלשת הרועים: "וידעת היום גו'" - בתורת משה, "לעולם ה' דברך נצב בשמים" - פסוק בספר תהלים דדוד המלך, וביאורו - "ופי' הבעש"ט"
סי"ז - סדר השתלשלות בענין ההתהוות - שמים, ארץ, והנבראים שנזכרו בעשרה מאמרות שבתורה, כל שאר הנבראים שלא נזכרו בעשרה מאמרות שבתורה
ס"כ - ההוראה בעבודת האדם, ובפרט בקשר לחג השבועות - להחדיר את ה"שטורעם" דמ"ת בעבודה בעניני הרשות שלמטה בעניני תומ"צ (דוגמת הנבראים שלא נזכרו בעשרה מאמרות שבתורה)
שיחה ג: סכ"ד - שיעור חומש היומי - "בני מררי", העבודה דקב"ע (מרירות), והקשר לחגה"ש - הקדמת נעשה לנשמע
סכ"ט - הקשר עם יו"ט שני של גלויות, ובפרט יום ב' דחגה"ש - הדגשת העבודה דקב"ע בזמן הגלות, והמרירות שמצד ענין הגלות
סל"א - שיעור היומי בתהלים: (א) "מהעולם ועד העולם" - מצד ירידת הגלות. (ב) "כאיל תערוג על אפיקי מים" - כוסף וגעגועים לגאולה, "משיח נאו"
שיחה ד: סל"ה - לימוד הרמב"ם - האפשרות היחידה לקיום מצות לימוד וידיעת הלכות התורה כולה, לכל הפחות הלכות פסוקות בלי טעמים
סמ"ג - שיעור היומי ברמב"ם - "לספר בנסים ונפלאות שנעשו לאבותינו במצרים . . שנאמר זכור את היום הזה אשר יצאתם ממצרים כמו שנאמר זכור את יום השבת" - הראי' משבת, שציווי הזכירה הוא בדברים, מלבד קיום מצוות היום
שיחה ה: סמ"ח - לימוד שיעורי חת"ת; הפצת המעיינות חוצה, והפעולות ב"מבצעים"
שיחה ו: סמ"ט - להתרחק מן המלעיגים ולא להתעסק עמהם כלל - "לא מהם ולא מהמונם", כי אם להוסיף באור וקדושה במקומות האפשריים
ENGLISH
1. The liturgy of the holiday Amidah uses the terms simchah and sasson. Usually these terms refer to revealed and hidden joy. When we analyze these terms we see that each also has aspects which the other lacks and they complement each other. The terms moadim, chagim and zemanim also express the different inner and revealed aspects of the festivals. Matan Torah innovated the potential for G‑dliness to infuse the corporeal world.
2. The teachings of Moshe, Dovid and the Baal Shem Tov may be found in today’s Torah sections. In the first chapter of Shaar HaYichud (Tanya Part II) we see the different degrees of creative radiation from the infinite Ein Sof — and the Holy One, Blessed be He, yearns to dwell in the lower worlds. This is effected through the Torah and mitzvos performed by man in the physical world.
3. In today’s Torah section we read of the census of different Levite clans and what parts of the Tabernacle they carried. A Jew’s Divine service follows several stages, but the first is the avodah of general bittul (self-nullification). In Tehillim we read of the longing of the roe deer for water. It is analogous to the longing of the Jewish souls in the galus for G‑dliness. We must long for Mashiach every day.