תר"צ - תש"י
תש"י
תשי"א
תשי"ב
תשי"ג
תשי"ד
תשט"ו
תשט"ז
תשי"ז
תשי"ח
תשי"ט
תש"כ
תשכ"א
תשכ"ב
תשכ"ג
תשכ"ד
תשכ"ה
תשכ"ו
תשכ"ז
תשכ"ח
תשכ"ט
תש"ל
תשל"א
תשל"ב
תשל"ג
תשל"ד
תשל"ה
תשל"ו
תשל"ז
תשל"ח
תשל"ט
תש"מ
תשמ"א
תשמ"ב
תשמ"ג
תשד"מ
תשמ"ה
תשמ"ו
תשמ"ז
תשמ"ח
תשמ"ט
תש"נ
תנש"א
תשנ"ב
בלתי מוגה
מוגה
ליקוט:
מאמרים
English
תוכן ענינים
שיחה א: ס"א - ענינו של חנוכה - להאיר על פתח ביתו מבחוץ; הן בנוגע לבנ"י - לקרב ולהאיר את אלו שנמצאים עדיין בחוץ, והן בנוגע לאוה"ע - "כליא רגלא דתרמודאי". ובהפטרה דשבת חנוכה - מודגשים שניהם; בנוגע לבנ"י - "מנורת זהב כולה", ושלילת כל ענין של קטרוג כו', ובפרט בנוגע ל"אוד מוצל מאש"; ובנוגע לאוה"ע - "ונלוו גוים רבים אל ה'"
שיחה ב: סט"ו - לימוד מהדלקת נ"ח בע"ש מבעוד יום - שגם כאשר אין אפשרות להאיר בזמן מסויים, יש להשתדל שההדלקה בזמן שלפנ"ז תאיר גם בזמן שבו אי אפשר להדליק ודוגמתו בנוגע למקום - הוספה באור במקומו כדי להאיר גם ליהודים שנמצאים במקום שאסור לו להכנס לשם
שיחה ג: ס"כ - שאלות בפרש"י (מג, יד) - "וא-ל שד-י יתן לכם רחמים"
סכ"א - שאלות בלקוטי לוי"צ (ע' קעו) - תורה וצדקה באופן של שלום
שיחה ד: סל"ב - המשך השאלות בפרש"י
סל"ג - הביאור בלקוטי לוי"צ
סל"ו - כנס עבור נשי ישראל, ושייכותו המיוחדת לחנוכה
שיחה ה: סל"ח - המשך הביאור בפרש"י דפ' וישב (לט, ג) - "שם שמים שגור בפיו"
סל"ט - הביאור בפרש"י, וההוראה בעבודת האדם
ENGLISH
1. Shabbos Chanukah and Shabbos Mevorchim bring multiple blessings. The Haftorah of this Shabbos speaks of illuminating the world, the quality of the Jewish people and teaching the gentiles the Laws of Noach. Those who would accuse their fellow Jews of being clothed in “filthy garments” are doing the work of the evil inclination, which only shows their own weakness.
2. The time of lighting the Chanukah candles on Friday shows us that when it is difficult to create light and illuminate the outside we must seek all possible ways to overcome the obstacles and reach the distant outside with the light of Torah and mitzvos.
3. Our sages stressed the defilement of the oil and the subsequent purification and miracle as the main points of Chanukah. Since the Greeks wanted to uproot our faith in G‑d, it is appropriate that the miracle was in an aspect of “tumah” and “taharah” which are inexplicable statutes of the Torah.
4. Although the tribes thought that returning to the Egyptian ruler with Binyamin was just a matter of formality and all would be well, Ya’akov realized that there was potential danger and therefore he prayed for them.
5. The nature of gentleness in women gives them the ability to influence their children and educate them properly.