תר"צ - תש"י
תש"י
תשי"א
תשי"ב
תשי"ג
תשי"ד
תשט"ו
תשט"ז
תשי"ז
תשי"ח
תשי"ט
תש"כ
תשכ"א
תשכ"ב
תשכ"ג
תשכ"ד
תשכ"ה
תשכ"ו
תשכ"ז
תשכ"ח
תשכ"ט
תש"ל
תשל"א
תשל"ב
תשל"ג
תשל"ד
תשל"ה
תשל"ו
תשל"ז
תשל"ח
תשל"ט
תש"מ
תשמ"א
תשמ"ב
תשמ"ג
תשד"מ
תשמ"ה
תשמ"ו
תשמ"ז
תשמ"ח
תשמ"ט
תש"נ
תנש"א
תשנ"ב
בלתי מוגה
מוגה
ליקוט:
הנחה:
מאמרים
ד"ה כימי צאתך
בלתי מוגה - מהדורה ישנה
סה"מ (פסח ב)
תוכן ענינים
השייכות בין אחרון של פסח למשיח מתבטא בתוכן ההפטרה ובסעודה גשמית, וענינם. (ס"א)
ענין השמחה שיש באחרון של פסח (גם) מצד קביעות שנה זו. (ס"ב)
ב' אופנים בהתאחדות בני ישראל (מצד הראש או מצד הרגל), המעלה שברגל (שקשור למשיח), מתבטא בתהלוכה. (ס"ג)
ע"ד שתיית התמימים ד' כוסות. (ס"ד)
כוס א' כנגד החכם ששייך לכל ישראל, על הבן רשע "אילו הי' שם לא הי' נגאל" שיכל להתנגד למציאותו כבן, משא"כ בהגאולה העתידה גם הוא יחזור בתשובה ויגאל. (ס"ה)
בדיוק (כפל) הלשון "מעבדות לחרות ומשעבוד לגאולה" ועפ"ז המשך (מש"פ צו, וליל ב' דחה"פ) הביאור בפירוש רש"י בענין הודאה על הניסים, ושלילת הסברא דמצרים הי' (גם) בית האסורים, וענינו בעבודה. (ס"ו)
ב' אופנים בהשפעת ההורים על ילדיהם; כהקדמה ליציאת מצרים צ"ל: פסח מצה ומרור, וההוראה במוסר ובהליכות עולם. (ס"ז)
לפני ביאת משיח צ"ל "אוכל ושותה כל צרכו". (ס"ח)
טענת הבן רשע "מה העבודה הזאת לכם" - מדוע צריך את ענין הקבלת עול? והתשובה ש"כפר בעיקר" כי עיקר העיקרים של יהודי הוא דוקא קבלת עול, ובזה מתבטא "הרחבות" שלו; הקשר דכוס ב' דוקא. (ס"ט)
המיוחד שבפסח הו"ע התשובה (- פסח שני) והעילוי שיש בו על תשובה סתם, והקשר לפסח דוקא. (ס"י)
כמו שביציאת מצרים הודגש ש"בנינו… נלך" כמו"כ לעתיד לבא "ונער קטן נוהג בם", החינוך מתחיל מיד בקטנות. (סי"א)
בפסח יש גאולת מצרים, והגאולה דלעתיד, שתבא ע"י הפצת המעינות. (סי"ג)
לנגן ניגון דומה ל"שפוך חמתך", מתאים לכוס ג'. (סי"ד)
הניגון המתאים לכוס ד' הוא "ופרצת". (סט"ו)